Mötas igen

När jag skulle somna igår låg jag och tänkte på det där med att V nog inte var tillräckligt förälskad i mig för att vilja anstränga sig för att bete sig som den där schyssta helyllekillen som han helst vill att alla ska se honom som. Att han just inte tycker om och respekterar mig tillräckligt… och just när jag somnat till, så dök minnet upp i hjärnan av att bland det sista han sa till mig var att hans hjärta inte var stängt för mig.

Bara… flash, liksom. Inget jag tänkt på innan, utan det kom som en omedveten impuls.

När hjärnan ”vaknar till” med ett sista ryck innan man somnar helt, så brukar det vara obehagliga saker som gör sig påminda; saker man glömt göra eller jobbiga saker man ska göra den närmaste tiden. Jag tror faktiskt att jag aldrig tidigare upplevt att hjärnan väcker liv i en tanke som är… positiv, eller trösterik.

Och i morse vaknade jag med en dansbandsartad refräng i huvudet. Något i stil med ”jag får dig tillbaka”. Melodin hörde visserligen ihop med den sista drömmen, som handlade om min granne vars make dog i våras… men ändå.

Det verkar som om något i eller utanför mig inte helt vill avskriva V, eller värdelöshetsförklara det vi hade som bara någon tillfällig galenskap. Det gör mig glad att få uppleva att min hjärna också kan vilja mina känslor väl när den får styra på egen hand…

Sedan kom medvetenheten om att det var måndag morgon. Att jag ska börja jobba den här veckan… och att släkten kommer på besök under flera dagar nästa vecka, då jag också jobbar. Tankarna drog igång om vad jag behöver förbereda, fixa och vilka jag måste prata med för att planera det besöket så att det blir bra…  och så ryckte det första lilla stresspåslaget igång mig till den vanliga icke-semestrande verkligheten…

Men solen skiner idag. Jag ska överge sängvärmen strax, och ta en likadan promenad som igår förmiddag och hoppas att vardags-stadsljuden inte når dit och att jag kan hitta lugnet igen. Än är det semester.

Kommentera

