Det regnar igen

Jag fick några timmar ute i solen igår, och det var alldeles tillräckligt varmt… ljuvligt, äntligen! 🙂 Så fick jag ett meddelande om att ett paket jag beställt hade kommit och fanns för upphämtning, och eftersom jag sett att vädret skulle bli sämre idag och jag inte ville cykla i regnet med ett stort paket på pakethållaren tog jag tag i saken direkt. For iväg till hämtningsstället, och där finns också en större mataffär, och jag kom på att… det vore trevligt med lite middagssällskap. Så jag messade mannen och frågade ifall han skulle ha möjlighet att komma loss från det pågående arbetet och komma på middag hos mig. Det hade han, svarade han.

Så när jag handlat det jag ville och hämtat paketet cyklade jag hem igen. V messade och frågade om mina planer för dagen, och jag svarade som det var, att mannen skulle komma på middag. Eftersom V har en liten, liten gnutta svartsjuka mot mannen, skrev jag också att det hade varit mysigt att äta middag med V i solen en sådan här ljuvlig dag. Det svarade han inte på alls. Han kommenterade bara maten jag berättat att vi skulle ha…

Jag messade lite bilder på sånt jag gjort under dagen, med lite käcka kommentarer till. Fortfarande håller jag en skämtsam, kanske lite avståndstagande attityd mot honom… Han berättade att han förberedde maten som han tänkte bjuda vännerna på när de kom på besök en stund senare. Jag svarade att det lät gott, och önskade dem en trevlig kväll.

Så kom mannen, och vi satte oss i solen och åt middagen. Han frågade ganska direkt hur mötet med V häromdagen hade gått… och jag var inte helt klar över vad jag ville säga om det, så jag pratade om annat en stund. Relationsorienterade frågor, om hur vi människor fungerar. Så, till slut… berättade jag lite om hur vår träff hade varit. Vad som sagts och gjorts i stora drag, och hur det kändes efteråt. Samma saker som jag skrivit om här, helt enkelt.

Mannen (som härifrån får en alldeles egen bokstav för namn: R 🙂 ) var verkligen genuint intresserad av att få veta hur jag tänker och känner. Så jag tog chansen, och försökte beskriva mer om hur jag blivit som jag är, och hur det som händer nu är så väldigt rätt för mig i min process. Det kändes… så väldigt befriande. Att äntligen, efter så många år, få prata med någon som verkligen är intresserad, vill förstå, kommer med egna tankar… det var som att ha vunnit på lotto eller något.

Vi lyckades hälla i oss två flaskor vin innan kvällen var över. Även det kändes på något vis… befriande. Vi har semester, ingen sätter några begränsningar på oss, vi behöver inte censurera oss om vi inte vill själva… något sådant.

Lite senare på kvällen messade V och frågade om vi hade trevligt. Han berättade att nu skulle han och killvännen fara till stan och dricka öl, och så skickade han en pussmiley… efter att överhuvudtaget inte ha besvarat eller själv gett minsta lilla varma ord sedan i torsdags, inte ett enda ”kram”, så kom där plötsligt en pussmiley…? Jag blev… förvirrad. Förstod inte. Kunde inte tolka.

Men jag svarade att jo, vi hade det trevligt, vi pratade djupheter och hade ätit god middag i solen på balkongen. Och så skrev jag att han kunde hälsa till vännen om han vågade. Han svarade direkt att det vågade han såklart. Eftersom han är en ”vinnarskalle” som inte kan låta bli att anta en utmaning, så tyckte jag att det var lite kul att jag lyckades trigga honom till det… men han svarade att vännen var en av hans allra bästa och närmaste som han inte hade några hemligheter för, så det var inte ens en utmaning. Jag svarade att i så fall föreslog jag att han skulle passa på att prata med vännen om sina förvirrade känslor, eftersom det oftast blir lättare att få en överblick om man får sätta ord på sina tankar och kanske få en annans feedback. Han svarade att det skulle han såklart göra, prata med vännen alltså. Jag svarade att det var inte särskilt givet eftersom han sagt att han inte vill att någon enda människa ska få veta att han dejtar överhuvudtaget… men han svarade bara att såklart skulle han prata med vännen om det. Så jag skickade bara en glad gubbe till svar, och han skickade en tummen-upp.

När jag och R hade pratat så att vi kände oss lite nöjda, och nästan började överväga att öppna en flaska till, bestämde vi att först gå en promenad så att vi verkligen kunde känna efter ifall en flaska vin till var en bra idé. När vi promenerat hade vi insett att nej, det var inte en bra idé med mer vin för oss… 🙂 Så vi satt en stund till och surrade, tills bådas ork plötsligt tog slut och han gick hem till sig.

Jag sov kanske sex timmar… hade behövt mer. När jag vaknade kände jag verkligen hur tacksam jag var över att R hade gett mig så mycket utrymme att få prata om mig och mina känslor kvällen innan, så jag skickade honom ett mess och skrev det. Han svarade när han vaknade ett par timmar senare… och då hade jag hunnit komma på att det vore trevligt om vi kunde göra en liten utflykt idag, så det skrev jag och föreslog. Vi bestämde till slut att vi skulle ta en biltur en bit från stan till ett kulturellt intressant ställe. Vädret var soligt men svalt just då, och vi visste att det skulle komma regn senare.

När han hade hämtat bilen och kom för att hämta mig, hade jag hunnit bli trött igen… och värre blev det under resan, eftersom jag dessutom blev hungrig. När vi kom fram fick vi lite mat och kaffe, och då fick jag tillbaka lite ork igen. Vi gick runt och kollade på allt, och det var rätt intressant. Någon timme var vi där, det tokregnade, och jag ringde vännen A eftersom jag kom på att han har en stuga i närheten som han kanske rätt troligt var i och kanske ville ha besök i. Han var dock i stan, tyvärr… så det blev inte så.

Så for vi hem igen, och R var rätt speedad och jag var svintrött… inte världens bästa kombo, men är man vänner ska man väl testa att hantera sådant också. Det gick rätt okej ändå, vi är båda rätt humörstabila och toleranta.

V messade ovanligt sent idag. Skrev att han haft en kanonkväll igår, att han och vännen hade suttit på en bänk vid vattnet och pratat till jättesent, så nu hade han rejäl sömnbrist och hade passat på att ta en tupplur i soffan när barnen var borta en stund. Han frågade hur det var med mig, och jag berättade om min och R:s lilla utflykt, att det var trevligt och allt var rätt bra. Jag kommenterade att jag antog att han hade fått lite mer klarhet i sin förvirring efter samtalet med vännen, och sedan skrev jag bara att han skulle fortsätta sova medan han kunde, och kram. Han svarade inte på det.

Vi for hem till mig, tog en kopp te och surrade lite, och sedan lagade vi middag ihop och åt. Han var fortfarande… överhurtig. Överdrivet engagerad och analyssugen om precis allt som jag sa, och för en gångs skull kände jag att jag varken orkade eller ville gräva så mycket i de saker som jag redan vet vad de handlar om.

Jag öppnade mig på vid gavel om mina funderingar kring andra saker (än relationer) där jag vet att jag behöver förändra mina gamla mönster. Saker som är minst lika viktiga och som jag lägger lika mycket kraft och energi på… och att det blir lite för mycket just nu som jag ska försöka driva framåt samtidigt. Men att det ändå är så rätt, så jag vill inte bromsa när jag äntligen har börjat rulla…

R gick hem hyfsat tidigt. Han skulle tvätta, och jag kände att det var bra för mig att få egentid nu…

Jag känner att jag är så djupt glad och tacksam över att jag just nu får ha R i mitt liv, utöver andra vänner som också kan bidra till att vara lite ”buffert” för mig så att jag orkar hålla mig över vattenytan när allt detta rätt slitsamma med V pågår… Jag lyckas inte få mig själv att tro att hans besked kan bli något annat än ”tack men nej tack”. Tills vi ses i början av veckan behöver jag bara fundera lite på hur jag ska bestämma mig, beroende på vad han säger att han känner när vi väl ses… och det hinner jag göra i morgon.

Känner att det är dags för mig att höja blicken en stund över mitt lilla, nära liv. Det orkar jag inte göra idag, siktar bara på att sova strax, men i morgon hoppas jag kunna göra det…

Kommentera

