Det blåvita ljuset

Hos frissan idag. ”Sådär, där har du sommarhåret!”, sa hen när slingorna och klippningen var klar… Jag är väldigt nöjd med färgen än så länge, längden/klippningen måste jag nog föna till själv några gånger innan jag vet hur det funkar.

Regnet kommer i omgångar. Så här på kvällen, när molnen är vackert blågrå, blir ljuset så speciellt… jag vill verkligen hinna suga i mig det här ljuset nu, medan det finns som längst på dygnet. Men jag behöver sova så väldigt mycket… för det går bara sisådär om nätterna ännu. Runt sex timmar i natt, det var flest timmar på några veckor.

La mig i soffan och hörde Sommar. Slumrade bort i säkert en halvtimme… jag är trött då, när jag kan somna på dagen. Men sedan studsade jag upp och tog med mig tung-mattan till grovtvätten, där det visade sig vara upptaget och dessutom plötsligt bokningsbart. Mattan får ligga till på lördag.

Och så drog jag igång operation städning. Det är länge sedan jag städade lite mer ordentligt nu, så det behövdes faktiskt. Det blev både dammsugning och golvmoppning, förutom ordentlig skurning av båda badrummen. Och köket. Och så tvättade jag småmattorna. Och vattnade alla blommor. Dammade lite. Putsade alla glasytor… ja, det tog ungefär tre timmar sammanlagt. Känns jäkligt bra att veta att i morgon när jag går upp och gör min frukost på sängen, så får jag gå på golv som känns lena under fötterna… 🙂

Städning är en bra form av meditation. Tankarna går dit de vill, och oftast inte så destruktivt som när man inte jobbar med kroppen. Periodvis går det att lyfta perspektivet riktigt högt, och få syn på vad jag borde ta tag i för att nå det där livet som jag skulle vilja ha… men bara glimtvis, inte länge nog för att det ska fästa, tyvärr.

Idag jobbar pusstjuven sin sista dag. Från i morgon… kan det hända att han bara… dyker upp. Eller så gör han inte det. Jag har verkligen inte en aning om hur han ser på eller känner för mig. Men jag tycker fortfarande att han är så jäkla fin…

Energin att göra semester-saker har inte dykt upp än, och det vore väl konstigt om den skulle göra det redan första dagen. Jag behöver vegetera några dagar, så långt som möjligt… sedan kanske den kommer. Inspirationen, och orken. Lagom tills sommarvärmen nästa vecka, kanske…

I morgon ska jag luncha med dottern. Stryka lite kläder, och tvätta andra. Och putsa några fönster. Kanske fara på stan och lyssna på musik. Kanske hör jag med mannen ifall han vill haka på… och kanske hör pusstjuven av sig. Helst inte medan jag är med mannen, då… nåja. Allt reder sig på endera viset.

Kommentera

