Tack

Det slår mig plötsligt att tacksamhet, och att säga ordet ”tack” till en annan människa, innebär ungefär så här: ”jag väljer att uttrycka att jag förstår att du har gjort en ansträngning eller uppoffring för att ge mig det här som du ger mig”.

Det är inte alltid något positivt. För det förutsätter någonstans att den som ger, förlorar något…

Och det i sin tur kan riskera att minska den givandes positiva känsla. För tänk om den som ger inte själv känner att den förlorar något på sitt givande – förrän den andra säger ordet ”tack”… då blir plötsligt den ursprungligen positiva känslan i givandet förvandlat till en känsla av just förlust.

Bara en tanke.

Kommentera

