Helgerna

Förlåt, kära ni som läser här, för att jag inte hann med att skriva här och önska er god jul… jag hoppas att ni hade en sådan ändå! 🙂

Det har varit intensiva dagar, som julen nästan alltid blir på det ena eller andra sättet. Detta år firade vi julen med familjen på min dotters fars sida. Det blev en lång resa och rätt många dagar iväg, och med min nuvarande svaga energireserv blev det rätt uttröttande för mig trots att det var väldigt trevligt på alla vis. Det känns lite ledsamt att jag inte riktigt kan njuta av allt trevligt som händer, bara för att orken inte finns… 😦 Jag hoppas att det ska komma att ändra sig så småningom, att jag ska bli mer ”mig själv” igen inom några månader.

Dessutom har jag lite plötsligt blivit kontaktad av flera stycken trevliga, seriösa och ”vanliga” herrar på dejtsajten. En av dem hann jag träffa innan jul, och den andra nu i mellandagarna. De andra bor för långt bort och stämde inte med mig även på andra sätt, så dem kommer jag inte att träffa.

Redan på skrivstadiet kändes killen som rent geografiskt bor närmast som den mest intressanta för mig, och efter att ha träffat dem båda så känner jag att jo, så är det också… Det är så otroligt många parametrar som spelar in för om man känner att någon passar en eller inte. Det går inte riktigt att sätta fingret på vad som gör den ena trevliga, sociala och attraktiva killen mer intressant än den andra som också besitter just de egenskaperna, men… det är något med lynnet, och med förmågan att knyta an. Han som bor närmast känns lite mer lättsam på något vis, och utstrålar mer omtanke om andra.

Jag lider fortfarande av ett visst mått av känslomässig begränsning, eller låsning. Den gör att jag har svårt för att få starka känslor för andra, och jag bestämde mig tidigare i år för att det nu är dags att försöka göra något åt det. Så jag har en tid inbokad hos en psykolog, men en bit bort i tiden… och jag hade väl helst sett att jag hunnit jobba med detta ett tag innan jag träffade någon som jag faktiskt skulle vilja prova att ha ett förhållande med. Men just nu känns det som om jag verkligen vill fortsätta med den här herren som bor i närheten, och jag kan nog inte riktigt be honom vänta någon månad eller så… så just nu tänker jag att det känns bra och jag vill ses mer, men jag vill ta det med väldigt låg intensitet. Han har inte mina kontaktuppgifter utan får vänta tills jag kontaktar honom, och det ska jag göra men som tidigast i morgon. Jag har ganska höga förhoppningar på att det kan bli något bra, mer så än jag känt på väldigt länge… Vi har inte gjort mer än kramat om varann när vi möttes och skildes, och hållit handen lite. Som det låter på honom så är han intresserad, och det hänger bara på mig ifall det ska bli något mer eller inte… och där finns kanske den enda reservationen jag känt kring honom än så länge: det verkar som om det viktigaste för honom är att ha någon att leva med. Så frågan är i vilken utsträckning det faktiskt är just jag som är intressant för honom. Det får jag försöka utröna framöver. Han känns väldigt mysig, varm, glad, lättsam och omtänksam, och han har gedigna erfarenheter av sådant som kan göra livet svårare att hantera. Vi verkar kunna prata öppet om känslor och relationer. Just nu nöjer jag mig med de reflektionerna.

Till nyår har jag och M pratat om att ordna en liten stillsam middag med några vänner, för att sedan åka till centrum vid tolvslaget och se fyrverkerierna med alla andra. Så ringde C häromdagen och bjöd mig hem till henne över nyår. Det vore trevligt att vara med C och hennes sambo och några grannar till dem, men jag kände idag att jag orkar inte resa mer just nu, så jag fick tacka nej till det. Dejtmannen som bor närmast (han får heta N från nu 🙂 ) hade blivit bjuden till ett gäng gamla vänner som han brukat fira nyår med. Han var tydlig med att han inte ville pressa mig till något, men sa att jag fick gärna vara med där, eller ifall jag ville att han skulle fira med mina vänner och mig, eller om jag bara ville vara hemma med honom… 🙂 Det är kanske lite raskt marscherat, men jag uppskattar faktiskt att han kommer med förslag och idéer. Jag behöver någon som driver saker lite, så att jag inte bara måste göra det själv. Jag ska sova på saken och meddela imorgon hur jag vill göra. Just nu känns det som om jag håller på att bli sjuk, så kanske blir det bara jag och soffan i slutänden… 🙂 Och det vore helt okej det också.

När jag ringde M för att berätta om dejten med N så sa hon: ”vad härligt, det låter som om det händer flera positiva saker i ditt liv just nu!”. Och när jag ser på det utifrån så håller jag med om det. Jag har bara lite för lite ork för att riktigt lyckas känna att det är så också… men jag ska ändå notera det, så att jag inte glömmer det.

Många tankar de senaste veckorna har handlat om det politiska läget i landet. Och samtal om detsamma, med människor som har väldigt olika syn på alltihop. Jag tycker att det känns bra att vi ”slipper” ett extraval i mars, och att våra ledande politiska partier valt att visa att de är mogna att ta ansvar för sina förtroendeposter i landets ledning. Det behövs mer än någonsin nu när vi har ett parti som bara driver en enda fråga och som visar att de inte vill eller kan ta ansvar för att leda ett land.

Annars är min plan att försöka vila så mycket jag kan. Vila skallen, vila från intryck och andras förväntningar… vi får väl se hur det lyckas om jag ska umgås mer med N. Men jag tror att han skulle förstå om jag sa att jag behöver en massa egentid de här lediga dagarna.

Nu lyssnar jag på lugn, vacker musik och passar på att njuta av snön som faller vackert ute. Just nu är livet… snällt. Jag är tacksam.

Och vill önska er ett nytt år som är vänligt mot oss alla. Vi behöver det. Kram på er.

Kommentera

