Sommartorka

Det har varit ett antal finvädersdagar. Jag har umgåtts med vänner nästan varje dag; solat, fikat, strosat, åkt på utflykter, varit på krogen… så himla trevligt. Jag drar ner på alkoholintaget till ett minimum, ser till att äta extra bra, rör på mig, sover så mycket jag kan… jag låter både kroppen och hjärnan få så mycket semester som jag kan åstadkomma. Inget ”presterande”, och jag vet att det är ganska ovanligt idag; det pratas en massa om hur man inte ska kämpa livet ur sig för att försöka göra ”allt” på semestern, men när det kommer till kritan vill de flesta försöka imponera på omgivningen även med semestrandet. Jag är väldigt glad att jag på riktigt lyckas strunta i det.

Det är helt ljuvligt att höras med en vän och inte bestämma annat än att ses och sola, för att sedan i slutänden landa i promenader som leder till möten med andra, cykelturer genom den vackra sommarnaturen, fika och kulturupplevelser. Eller lyssna på radio så mycket man vill, småpyssla med hushållssysslor, läsa böcker. Att låta lusten för stunden avgöra vad dagen ska erbjuda… Denna fina dag har jag haft turen att bada och sola med två olika vänner, återigen väldigt oplanerat och väldigt, väldigt trevligt.

Och det blir inte så mycket aktivt tänkande. Livsplanerandet, om det pågår, får surra lite stillsamt i bakgrunden medan jag gör annat.

Jag är tacksam.

Så det råder torka inte bara ute i markerna, utan även på ordfronten, i mitt liv precis just nu. Väderprognosen säger att det ska komma regn de närmaste dagarna. Kanske ger det lite näring åt skrivlusten också.

Kommentera

