Åldersskillnader

Jag har haft en fantastiskt fin middagsträff med en kvinna som är 12 år äldre än jag. Jag umgås också med hennes dotter, som är 10 år yngre än jag.

För några år sedan blev jag intensivt uppvaktad av en man som är 18 år äldre än jag. Och när jag var 22 hade jag ett förhållande med en 19 år äldre man.

I kväll har jag umgåtts med en 19 år yngre man. Som de senaste gångerna vi setts har… verkligen knutit an till mig. Umgåtts med mig som om vi verkligen kände varandra nära. Och denna afton… var det väldigt mycket i hans beteende som… var svårt att uppfatta på något annat sätt än… uppvaktning.

Jag har faktiskt svårt att förstå varför jag inte ser eller såg något direkt konstigt eller ”omöjligt” i att ha någon form av kärleksförhållande med män som varit lika mycket äldre än jag, som denne kille är yngre än jag. Eftersom det känns… som en omöjlighet, att tänka ett förhållande eller ens en seriös flört med den här yngre killen.

Det är en fin kille, absolut. Verkar dela mina viktigaste värderingar, och är väldigt lätt att prata med både om ytligare och djupare saker. Vi hade direkt kul ihop i kväll, på ett lekfullt plan, vilket faktiskt inte händer mig så värst ofta med män. Och han verkligen öppnar sig för mig när vi pratar, trots att jag faktiskt inte gör det tillbaka. Av någon anledning verkar han ha… fastnat för mig, på något vis.

Men om jag hade varit 20 år yngre så tror jag ändå inte att jag skulle ha uppfattat honom som min ”typ”. Eller om han hade varit 20 år äldre, så tror jag inte att han är en sort som jag skulle ha fastnat för, lagt märke till liksom. Han är verkligen skitfin, men den sortens killar som är som han brukar jag inte uppfatta som… kompatibla med mig.

Denna kväll fick jag verkligen lägga band på mig för att undvika att behandla honom som ”lilla vännen”… och jag är glad att jag lyckades undvika det, för det är en attityd som dels skapar distans på ett okonstruktivt sätt, och dels kan vara direkt diskriminerande. Jag är bara så van vid att anta en attityd för att försöka hålla ifrån mig killar, eller människor för all del, som jag inte vet vad de vill med mig och som jag är rädd att göra bort mig inför genom att vara… mig själv, äkta.

Det gjorde mig väldigt glad att han inte någon gång visade minsta antydan till attityder om att jag är gammal eller pinsam. Det fanns inte på kartan att han skulle tycka att det var pinsamt att visa upp sig med mig. Mer tvärtom, faktiskt. När vi träffade hans unga vänner presenterade han verkligen mig för dem. Och han är säkert mest bara väldigt väluppfostrad, men han visade inga tendenser av att tycka sig behöva förklara för andra varför han hängde med mig. Han skickade dessutom några bilder på mig till vår gemensamma vän, min dotter… 🙂 Han söker sig fysiskt nära när han pratar med mig, och när han gick för kvällen kastade han (jo, på riktigt!!) en slängkyss till mig… 🙂

Helt ärligt, hade vi varit mer jämnåriga så skulle jag ha uppfattat hans beteende både som att han stötte på mig och att vi var på dejt.

Men nu är han ju i en ålder som innebär att han kunde ha varit mitt barn… så jag kunde verkligen inte knyta an till hans förhållningssätt, det gick bara inte. Jag försökte förhålla mig så utan nyanser och värderingar som jag kunde, bara. Och känner mig rätt nöjd med att ha lyckats rätt okej med det i alla fall.

Jag kan ändå inte låta bli att känna att det både är lite märkligt, och en aning frustrerande, att den första mannen som jag känt någon slags vibbar från (och med?) på flera år, är en som känns alldeles för ung för att ha något sådant med…

Nåja. Jag är ändå glad över att ha fått uppleva och känna detta, med honom. Jag behöver mer sånt, utan tvekan. Fast då kanske helst från män som är lite mer i min ålder…

Kommentera

