You live, you learn

Fast tusan vet om det mesta av det jag lär mig är till det bättre.

Jag har lärt mig att… bara släppa människor. Att, som ”alla andra”, inte ta andra människor på allvar. Inte visa dem respekt, är vad jag skulle kalla det. Men det är bara jag som skulle kalla det så.

Jag släpper min pappa och hans fru. De beter sig som skit. Och jag släpper det.

Mannen jag tog min tid, energi och mitt engagemang åt att försöka dejta, blev patetiskt aggressiv när jag talade om att jag såg en del av hans sätt att försöka få ett övertag över mig och att jag inte gillade det. Jag borde ha talat om för honom att män som visar total brist på intresse inte väcker några positiva känslor hos mig.

Men jag släpper det.

Ungdomsvännen som besöker min stad men låter måttligt sugen på att ses, trots att det är han som hör av sig och berättar att han ska besöka min stad, låter mig sitta och vänta förgäves i en dryg halvtimme innan han meddelar att vi inte hinner ses. Han ber inte om ursäkt, utan meddelar mig bara. Han beter sig som om jag vore en plikt som han helst slipper ifrån. Fast det var han som föreslog att ses…

Och jag markerar inte. Blir ingen förolämpad diva. Säger inte ifrån.

Jag bara… släpper.

C beter sig respektöst bortom gränsen för okej.

Och jag… släpper det.

Jag vet att man måste vara obråkig för att bli omtyckt. Att felet jag gjort hela mitt liv, är att ta plats och säga ifrån och säga att jag ser vad folk gör.

Så när jag är obråkig, när jag släpper saker när folk behandlar mig illa… så inte fan blir jag omtyckt för det.

Jag blir bara både oomtyckt och orespekterad.

Men men, ja ja. Jag tror inte längre att det spelar någon roll vad jag gör. Det är helt enkelt inte meningen att jag ska få det bra med någon annan människa.

Så jag släpper. Jag ger upp. Försöker inte längre.

Det har jag i alla fall lärt mig.

Att släppa.

Kommentera

