Det svenska, manliga kvinnohatet

Jag hör Maria Svelands Sommarprat.

Och försöker förstå…

Försöker förstå hur vanliga, svenska kvinnors hävdande av den självklara rätten att behandlas och betraktas som människor, kan väcka sådant våldsamt, hotande hat hos vanliga svenska män.

Hur hatet kan bli så starkt i dessa män. Så mättat av strävan efter att få utöva groteskt, sadistiskt sinnessjukt våld. Mot kvinnor som sätter ord på hur saker fungerar i vårt samhälle; som inte skapar bilden som de beskriver, utan som bara säger att kejsaren är naken när han är det.

Hur ska man förstå det här?

Blir de här männen så här hatiska och våldsamma bara för att de är rädda för att förlora en hävdvunnen handlingsfrihet? Kan man verkligen bli så hatisk bara av att andra människor än vita svenska män, begär att få leva lite mer rättvisa liv?

Varför har feminism blivit så vansinnigt farligt, på bara några år? Vad har ändrats i vårt samhälle som gör att alla som vågar säga att kvinnor har samma rättigheter som män, blir aggressivt attackerade med ett helt uppslagsverk av hatande argument?

Det är så… konstigt.

Mitt Sverige, där jag vuxit upp, har visserligen inte erbjudit lika villkor för pojkar och flickor. Men det har tveklöst erbjudit rätten att både tycka och säga att kvinnor och män borde få leva under mer lika villkor.

När nationalisterna pratar nostalgiskt om det gamla goda, traditionella Sverige som de vill få tillbaka, så pratar de om ett Sverige som åtminstone inte har funnits de senaste 50 åren. De pratar om ett Sverige som inte har funnits under deras livstid.

Mitt gamla goda traditionella Sverige är ett land där människor blir upprörda och reagerar mot orättvisor. Oavsett vem som utsätts för orättvisorna. I mitt gamla goda Sverige får alla människor prata och skriva om vad de tycker. Om politik, religion och allt annat som hör till livet.

Det riktiga, verkliga gamla goda Sverige var ett land där den politiska strävan, från alla politiska partier, handlade om att alla svenskar ska få mer rättvisa förutsättningar.

Jag längtar tillbaka till det gamla goda, traditionella Sverige.

Och jag har osannolikt svårt att förstå att det finns allt fler svenskar i det här landet som vill leva i ett ”gammalt gott Sverige” där politiken ska handla om att åstadkomma större orättvisor… där människor ska behandlas mer och mer olika, baserat på diverse olika godtyckliga grunder.

Jag förstår det inte. Varför det här hatet finns, är så verkligt och påtagligt våldsamt, och växer. Jag förstår inte hur en del svenska män (och några kvinnor också, tydligen) tänker och tror att ”det gamla goda Sverige” ska bli ett bättre land att leva i, ens för dem själva, genom deras våldsamma, hatande krav på att alla utom de själva ska behandlas sämre.

Jag förstår inte hur så många av dem kan ha såpass bra förmåga att formulera sig, samtidigt som de tydligtvis saknar förmågan till politisk samhällsanalys. Eftersom de kan formulera sitt hat på såpass bra svenska så borde de också ha förmågan att förstå att ett samhälle där man ökar orättvisorna i förlängningen också kommer att slå tillbaka på dem själva…

Det är så konstigt. För de skillnader i värde och behandling som råder mellan könen är såpass relativt små. Det handlar om så små saker som feminister vill förändra. Till exempel att män ska ta ut lika mycket föräldraledighet som kvinnor, oavsett vem av dem som tjänar mest eller har viktigast arbetsuppgifter. Eller att kvinnors val och handlingar helt enkelt inte ska värderas annorlunda än mäns. Det är inga revolutioner vi pratar om. Utan ganska små, knappt märkbara förändringar.

Så hur kan en människa som talar om att hen vill ha sådana förändringar, väcka ett så orimligt stort, våldsinriktat hat?

Jag förstår det inte.

Jag trodde, i min naivitet, att svenskarna var mer intelligenta, mer toleranta, mer generösa och mer kärleksfulla än så…

Kommentera

