De som styr vårt land

Idag är det Sverigedemokraternas dag i Almedalen.

Jag hör Åkesson sprida retoriskt tilltalande uttalanden, som en vattenspridare, med förhoppningen att något av hans politiskt  inte-ett-dugg-sammanhängande men förenklade budskap ska slå an toner i allas hjärtan…

Jag har väl gjort ganska klart här var jag står när det gäller rasism och alla andra slags mänsklig intolerans.

Men jag ber er, även er som inte alls håller med mig i de åsikterna… snälla, tänk efter.

Jag har aldrig aspirerat på att vara politiskt drivande. Jag är förmodligen rätt icke-ansvarstagande, som inte har engagerat mig praktiskt i någon politisk kamp.

Och vad jag röstar på är faktiskt ointressant. Till och med ganska ointressant för mig.

För så här långt, under mitt snart femtioåriga liv, har inga svenska partier stått för något som har skilt ut sig jättemycket när det gäller de saker som jag tycker är viktiga.

Men nu finns det ett sådant parti. Ett parti som i mina ögon är en hög retoriskt mer och mindre framgångsrika snubbar som aldrig har tagit något övergripande politiskt ansvar för vad som händer i vårt land.

De har bara tagit ställning emot.

Och det är ju busenkelt att göra det. Särskilt när man, som SD, aldrig behöver ta konsekvenserna av emot-ställningstagandet.
För så är det ju faktiskt med de grabbarna.

De har ingen politik som det går att leda ett land med.

Men när jag ser Åkessons tal i Almedalen, och samtidigt tänker på att en ökande andel svenskar sympatiserar med grabbarna vars politik spretar åt precis alla håll och som de inte ens har försökt presentera några hållbara ekonomiska kalkyler för…

Så blir jag ändå rädd.

Rädd att ni, mina kära medsvenskar, ska följa med tiden genom att söka enkla budskap och bara falla för dem…

Jag kan inte leva i ett Sverige som blir mer rasistiskt än det redan är. Mer separatistiskt.

Jag älskar mitt land, jag är stolt över det och tacksam över att haft turen att få födas som svensk i Sverige.

För det är klart att det endast och enbart handlar om det.

Tur.

Och, medveten om att Sverige försökt låtsas vara neutrala genom 1900-talet utan att för den skull riktigt vara det, medveten om att Sverige har varit ett fegt och ryggradslöst land fast i skymundan och hemlighet… så vet jag också att de gamla socialdemokratiska ledarna och ”regimerna” skapade ett samhälle där de flesta människor faktiskt fick plats. På sina egna villkor.

Så ser Sverige inte riktigt ut idag. Jag vet det. Jag säger inte att det inte behövdes ett… omtänk.

Grundtanken var tveklöst god. Men den håller kanske inte fullt ut i dagens värld. Jag vet inte, jag är inte Gud.

Men det jag vet, med hjärtat, själen, alla kunskaper och all logik, det är att grabbarna som vill ta över mer makt i det här landet och som försöker locka till sig oss alla genom att tilltala oss med ”sverigevänner” fler gånger än vad som är pinsamhetsmässigt tolererbart…

De killarna har inte en politik som håller ihop. De har inte en politik som kan leda Sverige.

De är bara stockkonservativa. Vilket är samma sak som att vara skita-på-sig-rädd.

Älskade, fina vänner som läser här.

Visst är ni mycket, mycket modigare än så?

Visst vågar ni tänka själva?

Visst kan ni, någonstans i djupet, relatera till hur det kan vara att känna sig ensam, rädd, utsatt, hotad eller bara väldigt orättvist behandlad?

Och inte hatar ni alla människor som känner det så?

Jag hoppas. Jag önskar. Jag tror.

Att ni, att vi, kan hjälpas åt och skapa ett Sverige där människor får vara just det: människor.

Kära älskade.

Rösta på vad som helst utom de här killarna som hatar all slags svaghet. Som inte har en politik som håller ihop och går att leda ett land med.

Kära, älskade, fina människor… ta flera djupa andetag. Och känn efter vad det är att vara människa. Känn efter hur svårt och tungt det kan vara. Och vilken ynnest det är, att ha fått födas till just det.

Känn efter i era själar. Låt inte rädsla och hat styra er. Jag ber er.

Rösta på precis vad som helst, om ett drygt år, men inte på de här mänsklighetshatande killarna.

Snälla älskade människor.

Jag ber er.

Kommentera

