Ibland svär jag

i kyrkan, så att det hörs.

Ibland visar jag var jag står.

Även för dem jag känner mer och mindre, i den verkliga världen.

Ordentligt.

Det är till exempel när könsorättvisorna slår till så hårt att faktiskt ingen enda människa kan missa hur illa det ser ut.

Okej, jag klarar av att blunda eller låtsas att jag inte ser att maktfördelningen mellan män och kvinnor, eller mellan ”svenskar” och alla andra människor här i världen (som faktiskt, like it or not, är i majoritet), är.. lite skev.

Men när den blir för skev, då orkar jag inte inte ta ställning.

Det får faktiskt finnas en bortre gräns.

Vi är faktiskt allihop människor.

Det är faktiskt, på riktigt, ingen skillnad i vad vi är värda, ur ett existensiellt perspektiv.

Jag skiter faktiskt högaktningsfullt i att det finns människor som tycker att svarta, muslimska, judiska eller kvinnliga människor har ett lägre värde än… andra.

Det får finnas en bortre gräns för hur mycket dumheten får ta sig plats.

Någonstans måste någon enda människa resa sig upp och säga:

Men vad tusan… skärp er nu.

Det får faktiskt inte bli riktigt hur korkat som helst.

Vi får alla ha vilka politiska, religiösa, sexuella eller etiska åsikter som vi vill.

Men vi kan inte räkna med att allt dunderkorkat, konservativt och konserverande som vi tycker, får stå oemotsagt.

Jag sätter ner min fot.

Like it or not.

Men gränsen är både nådd, och passerad.

Vi har alla samma värde.

Vi har alla samma rättigheter och skyldigheter.

En otrogen man är exakt lika rutten som en otrogen kvinna.

Det finns ingen skillnad.

En slö, bidragsutnyttjande, beräknande svenne är exakt lika rutten och värdelös som en invandrad sådan.

Det är ingen skillnad.

And that´s all I have to say about that, folks.

Har du invändningar mot det, så berätta för mig vem du är på riktigt så att jag kan ringa upp dig och vi kan prata om saken. Som riktiga, verkliga människor, i den här världen som du och jag lever i.

Och vet att min ståndpunkt är att: nu räcker det med dumheter.

För *svärord*.

Kommentera

