När jag blir stor

Om mindre än ett halvt dygn går solen upp igen. På detta års längsta dag.

För en gångs skull har vi fått uppleva ganska långvarig och sammanhängande sommarvärme redan innan det vänder och dagarna blir kortare igen. Det är en välsignelse.

Jag har arbetat. Och arbetat och arbetat, nästan hela mitt vakna dygn och tills inte mycket annat har rymts i någon del av mitt medvetande… jag märker verkligen att det uppstår… liksom fack, i mitt medvetande, att det finns saker som finns och är viktiga men som liksom inte får något fäste i min hjärna.

Kanske håller jag på att bli senil.

Eller så är jag faktiskt bara överarbetad. Mitt jobb handlar väldigt mycket om att tänka. Och strukturera, överblicka, planera och genomföra. Så den kroppsdel som får jobba mest, är hjärnan. Och det är nog inte konstigt att den kan bli utmattad, på samma sätt som muskler som man överanvänder kan bli det.

Någonstans är jag, kanske dumt nog, inte så värst bekymrad över det ändå.

Jag tror att den här längre sammanhängande vilan som semestern innebär kommer att låta min hjärna få vila sig till normalfungerande igen. Och hoppas att den ändå prioriterar de saker som är viktiga för mig.

Härom natten drömde jag en dröm om en man. En av de få som har berört mig känslomässigt de senaste x antal åren. Drömmen innehöll fysisk närhet (nej, det är inte en pryd omskrivning för sex), och när jag vaknade fanns känslan kvar i mig. Jag kunde komma ihåg, och även känna, hur det var att få ha den där trygga, glada, varma, ljuvliga närheten som jag faktiskt inte har känt på bortåt tio år nu… men som innan dess fanns som en närapå självklar del av mitt liv, under hela mitt vuxna liv.

Visst har jag haft sex med män under de senaste tiotalet åren. Men det var varit bara just det: sex. Sex är liksom inte en känsla, det är… en fysisk aktivitet. Lika oviktig för själslivet som ett joggingpass. I bästa fall en kortsiktigt fysiskt njutningsfull men oväsentlig motionsform. I sämsta fall en känsla av att gå med på något för att slippa… tjafs.

Någon av de två varianterna har sex varit de senaste 8-10 åren.

Den fysiska närheten med någon som man genom hela sin själ vill vara nära och röra vid… den är något helt annat.

Det var den jag drömde om.

Det gjorde mig väldigt glad. Att min hjärna, och/eller kropp, fortfarande kommer ihåg vad det handlar om… för då finns det kanske en chans att jag kan finna det igen.

Det har varit en massa år då jag har fått olika slags ganska demolerande mentalt och känslomässigt stryk av människor. I mycket större utsträckning än jag har blivit bemött med någon slags… ömhet. Värme. Respekt, Äkta intresse. Kanske 10/1, om jag ska gissa optimistiskt.

Även någon betydligt mindre känslig än jag skulle ha tagit skada av hur mitt liv med människor har sett ut under mina senaste tiotalet år.

Så är det.

Jag kan förstå, när jag tittar på mig utifrån, varför jag har varit eller blivit som jag blev… och att det har tagit en massa tid och energi att bearbeta all den skiten. Tid som inte har varit möjlig att använda till att vara öppen för den vackra, ljuva kärleken, i vilken form den än handlar om.

Men trots allt arbete och hjärnslitage de senaste… månaderna, så har jag de senaste veckorna… blivit starkare inuti. Äntligen.

Idag tog jag mig tid till en stunds meditation. Under den insåg jag att nu är jag redo att… låta mig vara stark, och vacker. Fantastisk. Som jag förstås har varit hela tiden, men med en aning för mycket last på axlarna som har gjort att känslan av det inte har haft plats att växa, bli till.

Kanske är det bara tillfälligt.

Men just nu, under den här perioden av mitt liv, så känner jag mig äntligen, igen… stark.

En dag blir jag nog stor. När den dagen infaller hoppas jag att den här känslan av att stå trygg i mig själv har blivit en självklar följeslagare. Som det känns just nu så verkar det inte vara en omöjlighet… 🙂

4 thoughts on “När jag blir stor

  1. Tack för tips, ”Anna”! 🙂 Det verkar vara en fin och inspirerande blogg, ska kika mer på den…

Kommentera

