Borde väl kanske

skriva någon liten rad här.

Det är bara lite ont om tid…

Men det har varit turbulent. Med Mannen alltså. Det har hänt så mycket så det går inte att skriva ner allting…

Varannan dag har vi det bara härligt tillsammans. Och varannan dag händer det något som leder till att vi måste prata om jobbiga saker igen… härom dagen nådde vi ett riktigt bottennapp i kommunikationen, som slutade med att vi nästan slogs. Eller nej, det var inte vad det slutade med – det slutade med att jag tvingade fram min logiska sida och satte ord på att ”det här går inte att fortsätta med”. Jag försökte verkligen tvinga fram ett slut mellan oss, för jag insåg att om det fortsätter ens litegrann såhär så kommer jag att brytas ned till slut… men som oftast, så gjorde Mannen en vändning, från att vara totalt oresonlig, defensiv, hårdhjärtad och faktiskt direkt taskig, till att bjuda till, vara varm, se möjligheter igen… tills han inte orkade stå emot mina bestämda konstateranden om att det är slut mellan oss. När han till slut insåg vad det var jag sa, så bröt han ihop fullständigt… grät sådana floder och uttryckte så mycket smärta över att inte få vara tillsammans med mig att jag inte stod ut. Så jag kunde inte hålla hjärtat stängt längre… och vi sa väl inget bestämt om ifall vi ska vara ihop eller inte, men han sa att han måste ändra på hur han gör mot mig. Kanske förstod han ändå att jag är vid vägs ände… att jag inte vill ta mer skit än så här.

På ett plan vet jag att sättet som han behandlar mig, att växla från distans och kyla till värme och närhet, är klassiska manipulationsbeteenden som syftar just till att bryta ner den andras psyke. På ett annat plan tycker jag om honom så väldigt mycket, och tror faktiskt att han inte alls förstår vad det är han säger eller gör när han sårar mig som värst. Dessutom vet jag att visserligen gör hans tvära kast mig osäker… men samtidigt handlar det mest om att jag noterar beteendet och reagerar för att försöka stämma i bäcken.

Han visar så väldigt tydligt, på andra sätt, hur mycket jag betyder för honom. Och jag har hunnit vänja mig såpass mycket vid de underbara aspekterna med att vara tillsammans med honom att jag har fått väldigt svårt för att stå ut med tanken på att inte vara tillsammans med honom…

Men det är ett problem att jag inte riktigt har någon närstående att prata med. Någon som kan hjälpa mig bena ut vad som är vad, och att se var gränsen bör gå. Jag har pratat med någon enstaka människa vid något enstaka tillfälle, men jag skulle behöva ha en människa som utgör ett kontinuerligt stöd för mig.

Jag är både mindre lättpåverkad (mer luttrad och mer logiskt fungerande) numera, och mer sårbar eftersom jag inte har det där sociala stödnätverket att tillgå längre. Jag blir mer och mer accepterande till Mannens sidor som kanske inte passar mig perfekt, men behåller samtidigt en viss del som… observerar och avvaktar.

När det är bra, så är det alldeles ljuvligt. Jag har saknat att höra ihop med en annan människa och att få den där fysiska närheten så oerhört mycket under så många år, så när jag väl vänjer mig vid att få det så blir det närapå omöjligt att välja bort det… Men jag är inte tokkär. Det kan jag nog inte bli i en människa som inte själv ”släpper till” riktigt…

Nu blir det en familjegrej i helgen. Mannen ska med, får träffa delar av min familj för första gången. Jag tänker räkna med honom i min närmaste framtid; nu orkar jag inte hålla på att lämna alla dörrar lite öppna längre, trots att han inte är helt tydlig med att han befinner sig på rätt sida om dörrarna. Jag tror ändå, när det kommer till kritan, att han har hunnit bli mer beroende av mig än tvärtom. Faktiskt.

Och så är det några veckors intensivt jobb innan det blir semester för oss båda. En resa i jobbet kommande vecka, och en hel del utvecklingsjobb som ska bli klart. Jag har längtat efter längre, sammanhängande ledig tid så länge nu… så hur det än blir med Mannen så ska jag försöka att njuta när ledigheten väl kommer.

Och så får jag helt enkelt se hur det blir med allt.

Kommentera

