Jag tror att jag har

berättat om det tidigare, men jag berättar det igen.

Under en kurs jag läste för en massa år sedan var det en kille som berättade att en sak som stressade honom oerhört med andra människor var när de bytte ”stil” hela tiden. En kille som kom i kostym ena dagen, och trasiga jeans dagen efter… sånt stressade honom. Då visste han inte hur han skulle kategorisera den människan, så då blev han stressad och drog sig undan.

Just då och där kände jag mig lite skyldig, eftersom jag var precis den typen som han inte klarade av.

Nu tänker jag mer att… var den killen ovanlig? Visserligen var han skåning, och de flesta av mina helt ovetenskapliga studier indikerar att skåningar är mer inskränkta och olikhetsrädda än övriga svenskar, men… 😉

Väldigt många människor står inte ut med andra människor som har mer än ett litet, litet urval av facetter.

Jag själv är till exempel en människosort som innehåller lite för många facetter och aspekter, jämfört med vad genomsnittssvensken står ut med.

Jag tycker om snällhet och vänlighet.

Och jag är mer intelligent, rent IQ-mässigt, än snittet. Analytisk och genomskådande. Och långt ifrån befriad från erfarenheter som lärt mig mer om hur människor fungerar än jag kanske egentligen velat veta.

Hur många människor står ut med en sådan kombination?

Inte många, vågar jag påstå. Efter en hel del erfarenheter.

Jag är en människa som numera vanligtvis håller sig själv tillbaka med en hunddresserares disciplin. Är det något bra, eller dåligt?

Kanske går det inte att svara på. Kanske säger det mest om att min tillit till människor har fått sig en törn som är väldigt, väldigt svårlagad.

Den där herren som jag skrivit med, kanske fortfarande skriver med, verkar vara en rättså hederlig människa som inte egentligen är intresserad av mig. Såvitt jag kan förstå har han minst någon annan på den där sajten som triggar hans reflexer mer än jag gör.

Vi har alla våra preferenser. Vi är alla ganska olika… även om det finns lite fler aspekter än vi kanske skulle önska, som är lika. Dåliga bindningsmönster till exempel.

Nu har jag varit ganska rak med honom. Berättat, på lite omskrivna sätt, att jag kanske inte bara är en enkel sorts människa. Och att jag inte är dum i huvudet, så att om han faktiskt vill lära känna mig så vill jag att han tänker efter lite först, och sedan ger mig en ärlig respons.

Jag skulle gissa att han i bästa fall kommer att berätta för mig på söndag att han nog inte är intresserad.

Samtidigt dyker det upp en man av det rakt motsatta slaget: en oerhört dominant och styrande herre som minsann talar om för mig vad jag gör och är och borde vara och göra…

Finns det bara två sorters män? De överdominanta som kör över en medan man fortfarande försöker förstå vad det var som hände, och de som är så förskrämda att de skiter knäck om de stöter på en kvinna som också är en Människa?

Ja jäklar så trött jag blir…

Av orsaker som jag faktiskt inte förstår, så har jag varit glad som en lärka idag. Min gissning är att alltihop bara handlar om solljus och därpå följande hormoner. Vilket på ett sätt är irriterande, eftersom det är faktorer som det så gott som inte går att göra något åt alls.

Det är lätt att säga att man själv styr över vad man känner.

Och i viss mån tror jag absolut att det stämmer.

Men det är mycket av det man känner som beror på helt andra saker än att man styr det själv.

Vilket är både befriande och frustrerande, men inte desto mindre sant.

Redan från morgonen har jag känt att… just idag är jag stark, eller framför allt glad.

Jag har inte känt det som om den där mannens eventuella intresse för mig avgör hur jag uppfattar mig själv.

Vilket är en befrielse.

Bara så.

Kommentera

