Den där hjärtedagen…

Det var den 14 februari när exet kom flyttande hem till mig. En väldigt lycklig dag i livet; åtminstone jag kände det som om livet hade fått sina rätta proportioner, som om allt nu var som det skulle. Vi firade den dagen med stor glädje och värme, de år vi levde tillsammans. Som tur var var det inte den 14 februari som han flyttade ut.

Igår var det den 14 februari. Alla hjärtans dag. Min arbetsdag var helt fullbokad med möten, och när jag gick till jobbet på morgonen och tänkte på dem jag skulle ha velat skicka blommor till blev jag bara stressad eftersom jag visste att det inte fanns en chans att jag skulle hinna det.

När dottern ringde på förmiddagen, antagligen för att ge en kärleksfull hälsning på dagen, satt jag mitt i ett möte och kunde inte svara mer än ”hej, jag sitter i ett möte, jag får ringa upp dig sedan”. Hon blev antagligen sårad av att bli så bryskt avvisad… för när jag sedan ringde henne efter alla möten, hade hon börjat jobba och sa avvisande att hon inte hade tid att prata. ”Ja, jag ringde egentligen bara för att önska en glad alla hjärtans dag, men…” sa hon med ointresserad och avfärdande ton. Det gjorde lite ont i hjärtat. Men var förmodligen självförvållat, jag vet inte, jag fick ju ingen tid att prata med henne.

När jag sedan lämnade jobbet, sent och allra sist i korridoren, och bussen körde ifrån mig när jag var tio meter ifrån, så kändes livet faktiskt lite hårdare än vanligt…

Men någon timme senare kom ett sms. Med kram, från ”en okänd beundrare” och en påminnelse om att ”du är fantastisk”. Då blev jag gladare igen. Har fortfarande inte klurat ut vem som skickat det, numret går inte att spåra på nätet och personen svarade inte när jag försökte ringa. De mest troliga, som jag har frågat, har på ett trovärdigt sätt intygat att det inte är från dem. Känslan jag fick av formuleringen var snarare att det kom från en omtänksam god vän, än från en uppvaktande man… men vad vet jag. Jag får aldrig sådant här nuförtiden, och har nog tappat förmågan att tolka.

Glad blev jag i alla fall. Och jag tror att det var avsändarens avsikt.

