Äntligen jul

Ser att många hittar min blogg när de letar efter rim till sina klappar. Det är trevligt, hoppas att något av dem jag knåpat ihop genom åren kan komma till nytta.

Jag jobbade sista dagen inför julledigheten igår. Det kändes väldigt skönt att få lämna allt tjafs och gå hem. Jag har tänkt försöka ägna den här relativt långa ledigheten till att klura på vad jag vill prioritera och jobba mig mot, i mitt liv. På många plan känns det som om den lite fastlåsta känslan jag har haft ett tag har gett med sig. Kanske tillfälligt, men inte desto mindre ganska befriande.

Häromdagen ringde jag en avlägsen kollega för att be om hjälp med att få fram en siffra. Det slutade med att han ägnade en lång stund åt att visa och ta fram en massa andra uppgifter som jag inte alls behövde, och därefter mejlade han mig några roliga länkar som avlägset hade en koppling till det jag bett honom om… Jag blev ganska konfunderad över uppmärksamheten. Den var ju inte alls befogad i relation till det vi hade att avhandla, så till slut började jag undra om han inte kanske stötte lite på mig… 🙂

Det är den andra betydligt yngre herren på kort tid som har betett sig som om de flirtar med mig. Det känns… förvirrande, jag vet verkligen inte hur jag ska förhålla mig till killar som är närmare min dotter än mig i ålder, men det är också trevligt. Jag blir lite glad av det, helt enkelt. Det är supertrevliga killar som definitivt hade varit intressanta om de varit mer i min ålder… och jag blir liksom lite tacksam över att det faktiskt finns en och annan man i min närhet som vill eller vågar visa intresse. Det är annars beklämmande glest mellan den sortens män, i mitt närområde… åker jag till andra delar av landet får jag både blickar, leenden och en och annan finurlig kommentar. Men här hemma händer det oerhört sällan.

Nåväl. Dagen har gått åt till att promenera i kylan runt halva stan för att uträtta ärenden. Under en del av ärenderundan fick jag sällskap av dottern. Sedan har vi lagat julmat, städat och pyntat hemmet och spelat spel. Väldigt trevlig dan-före-dan. Julafton kommer vi huvudsakligen att spendera tillsammans med den utvidgade familjen, vilket också känns väldigt trevligt. Man behöver inte ens drömma om en vit jul; vackrare julväder än så här finns inte. Jag tror på en skön, glad och trivsam jul detta år.

Önskar alla som passerar här en riktigt härlig och mysig julhelg! 🙂

