Ofelia tänker

Nemis kompis Ofelia har i dagens Nemi-stripp i DN gjort slut med sin kille. När Nemi frågar varför säger Ofelia att hon råkade höra en kille utanför universitetet som stod och berättade för en kompis att han gillade kottar – hur de känns att ta i, hur de doftar och hur de ser ut… och då insåg Ofelia att så skulle hennes kille aldrig kunna säga, eller tänka. Att han inte ser magin i världen, ”en spade är en spade och så är det inte mer med det”, medan människor som älskar saker gör världen fantastisk när man är tillsammans med dem… Hon säger:

”Men jag vill inte vara ihop med nån jag inte kan dela fina, enkla saker med! För då blir man sån själv, och saker förlorar sitt värde. Ja, så är det: jag vill vara ihop med nån som gör världen vacker, inte en som stjäl stoftet från mina vingar.”

Ja… precis. Det har jag också tänkt på. När J t ex själv kom fram till att drivkraften i honom som har gjort att han har provat (och lyckats) med en massa helt olika jobb inom olika branscher, inte var att han längtade till något utan att han inte längre stod ut med det han hade och alltså flydde till vad som helst annat än det… så kändes det faktiskt inte riktigt bra i mig.

Jag tror att inte helt få män drivs mer av revanschlusta, maktkamp eller en flykt från något, snarare än av livsglädje och nyfikenhet… i gårdagens Larks Rise sa godsherrens lillebror som kommit tillbaka till byn och vill genomföra stora förändringar och få makt, att ”först lär man sig att slåss för att överleva, sedan lär man sig att gilla att slåss”. Alla män lär sig inte att gilla att slåss, men det finns något dystert, destruktivt anti-förhållningssätt hos väldigt många män… man brukar prata om yin och yang, och något ligger det nog i det. En viss tendens till att kvinnor lever för att skapa, medan män lever för att förstöra eller erövra… om det är biologiskt eller socialt betingat, vet jag inte.

Men nu ska jag i alla fall strax åka iväg och arbeta med en kreativ kille och bidra till hans konstverk. Det känns… ganska konstruktivt! 🙂

