Värsta coola grejen

På Skavlan sjunger en för mig okänd kvinna en ballad. Från den låsta toan hör jag ljud från ‘Vänner’, från dotterns dator. Vi har sett delar av ”Tillbaka till framtiden” och en del klipp från kanske 30 år sedan, i Dobidoo. The times, they have certainly been a-changing a whole lot… en vän berättade för några år sedan att en panel av forskare och ”experter” som fått uttala sig om vilket ord som bäst beskrev 1900-talet, kom fram till ordet: ”fortare”.

Själv har jag inte ens hängt med i iPhonens tidevarv och är därför ännu relativt okunnig på området ”appar”. Men jag lär mig säkert så småningom – eller så är den tiden redan förbi och har ersatts av något annat, när jag börjar känna lust att byta mobiltelefon och skaffa ett trådlöst bredband till den… 😉 Teknikutvecklingen går verkligen fort, nu. Jag kan tänka mig att en del människor som föddes i början av förra seklet kan tycka att science fiction-historierna som kom under det förra århundradet redan har överträffats med råge.

Å andra sidan fick jag idag höra från en kollega som just då fick ett sms om saken, att en 93-årig bekant just hade gjort sig av med både fast telefon och dator och numera hade ”hela sitt liv” i sin mobiltelefon.

Nåväl.

Dagen har varit betydligt bättre än mitt inre tillstånd har velat reflektera. Inte så att jag känt mig deppad, inte alls, bara så att orken inte riktigt har funnits för att glädjas så mycket över alla positiva upplevelser som det egentligen hade varit befogat.

Jag tog fighten med gruppen som mellan varven kan vara ordentligt besvärlig att hantera – och den resulterade inte i en destruktiv konflikt, vilket jag hade alla skäl att befara.

Jag tog snacket med chefen, som uppenbarligen trodde att jag hade Väldigt Allvarliga Frågor att dryfta, när jag egentligen framför allt ville fråga hur han tänkte i några frågor som har sett ut att börja barka iväg åt ett ogynnsamt håll. Han var betydligt mer rädd än han hade skäl att vara; jag tycker fortfarande att han är den bästa chef jag någonsin haft, och jag gav honom i stället några rejäla komplimanger för sitt sätt att hantera några personer och situationer. Så det samtalet slutade med att han var så lättad att han nästan blev lite tillfälligt förälskad i mig, och det hade inget med mig att göra utan bara med hans ogrundade farhågor på förhand.

Och så var jag och fotade ett gäng kollegor. Bilderna blev sisådär, mest för att min kamera faktiskt inte alls duger till för den sortens foton, men det var trevligt och roligt med kollegorna och sedan ville de ha med mig på gemensam lunch som var väldigt trevlig.

Sedan pratade jag en kort men givande stund med en nära kollega om hennes påbörjade men avstannade separation. Känner tacksamhet över att få förtroenden… det är inga märkvärdigheter vi pratar om, men det är ändå förtroenden.

Och förresten så började dagen med att en härlig, energisk och väldigt människovänlig tidigare kollega kom förbi och bland annat förtäljde en händelse i vår närhet som jag hade nytta av i jobbet. Förutom att vi hade ett trevligt prat i övrigt.

Sedan har jag jobbat undan en radda mejl som krävde mer eftertanke och som jag därför inte haft möjlighet att ta tag i förrän nu. Skapat några nyutvecklingssaker inom ett av mina större och mer offentligt synliga ansvarsområden. Och kläckt några kreativa idéer om ett miniprojekt jag hittat på själv, som känns så rackarns roligt att jag egentligen vill börja genast.

Pratade med min bror sedan jag kom hem (betydlig senare än jag planerat), och det gav kanske inte så mycket på den positiva sidan. Fast inget direkt på den negativa heller. Det enda som min bror sa om J, var att han trodde att J mådde rätt ordentligt risigt… och även om jag såklart inte alls önskar J att må dåligt, så känns det ändå som om han därmed kanske är en seriös människa om han i alla fall inser att det inte är en skitsak som han går igenom, vare sig när det gäller hans familj eller mig.

Har ätit tacos med min rara dotter, som också har städat hemmet idag (något hon lovade att göra när jag var bortrest i början av veckan).

Och så fick jag just en inbjudan till en konstnärlig aktivitet i helgen, som jag genast såg som en potentiell mötesarena med den där kreativa mannen som jag än så länge endast är ytligt bekant med via en kontaktsajt och som jag kanske ska hjälpa i hans kreativa projekt som ska exponeras om någon månad. Tror att det kan bli alldeles lysande trevligt, på flera inre plan… 🙂

Det har varit en väldigt bra dag. Sett till de yttre aspekterna, och på alla relationsplan. Och jag tror att det kan vara en ganska bra sak, att jag är glad men inte sprudlande.

