Korta noteringar

Det har varit en trött dag. Ovanligt, och oväntat trött. Men bra, rent praktiskt. Ja, känslomässigt också för den delen. Bara trött.

Igår tänkte jag att jag ville spå mig i tarotkorten, men det hanns inte med. I morse ramlade en bok om coaching ner från sin hylla, och drog med sig hela min tarotkortlek i golvet. Fyra kort fastnade innanför golvlisten… och jag tittade efter vilka det var.

Det var knekt, drottning och kung i stavar. Och Stjärnan.

Denna kortlek har aldrig varit sorterad i sina sviter. Att dessa tre sammanhängande, både i svit och i serie och dessutom alla tre klädda kort, hamnade tillsammans kändes såpass osannolikt att jag blev nyfiken och tittade efter vad dessa kort sa, och vad de hade gemensamt.

Stavar är eldens svit. Logik, fokus, rationellt tänkande, karriärfrågor och förändring. Alla tre korten handlar om föränderlighet, att inte binda sig, inte direkt vara någon klippa att luta sig mot…  Knekten ”kan bli het eller kall lika fort, han kan vara din bästa vän i ena ögonblicket och inte ens besvara dina sms-meddelanden i nästa”… drottningen är inspirerande och full av äventyrslust, oförutsägbar och ”har sitt eget unika revir som hon ibland och ibland inte delar med sin familj och partner”. Hon kan ha dåligt tålamod med personer som hon anser skapar sina egna problem eller som inte följer hennes råd – ”hon kan vara mycket befallande”. Kungen, i sin tur, står för glädje, kreativitet och styrkan som kommer ur att sträva efter det som verkligen är värdefullt i livet. Han är en ”förträfflig kommunikatör som skulle kunna sälja glass på Nordpolen”… och han brister i medvetenhet om andras behov, kör sitt eget lopp. Har svårt att få förhållanden att fungera ”såvida inte hans kvinna jordar och riktar hans energier” och kan vara arrogant och föraktfull mot personer som han tycker är dumma eller som sätter sig emot hans nya påfund.

Kort sagt, alla tre är typer som inte är så enkla att leva med… som man får vara beredd på att de är både otrevliga och opålitliga. Här finns flera egenskaper som jag ser att J har…

Och så var det Stjärnan. Som handlar om att känna hoppfullhetskänslor och att ge uttryck för kreativa, medieinriktade eller konstnärliga talanger… att det är dags nu att sätta sådana ambitioner i verket och att ”det vi ångrar mest är det vi aldrig gjorde”. Ett turkort som indikerar att turen håller på att vända till ens fördel, om man inte har för höga krav på perfektion och därför aldrig riktigt kommer till skott.

Dynamik, att våga, expansion och att inte behöva eller sträva efter trygghet, är väl de gemensamma nämnarna. Och om det är jag som ska leva på det sättet, eller om korten handlar om att jag ska acceptera att J är en man som jag inte ska önska trygghet eller pålitlighet med, eller en kombination… det vet jag inte. Jag kommer inte omedelbart på att jag har några dolda men tydliga ambitioner om expansion som jag borde försöka uttrycka eller förverkliga… även om det finns några områden där jag har skapat öppningar för vad som kan ge spännande utveckling åt några håll.

I övrigt bjöd denna dag på personligt samtal med nyaste medarbetaren som handlade om att h*n krisar i sin relation, och att det ser ut som om de håller på att bryta upp… lite oväntat för min del, och känslosamt. Jag försöker bidra med så många aspekter jag kan, åt alla håll och utan att försöka råda åt något håll. Jag kan inte veta vad som är rätt för dem. Och just nu kan de nog inte det själva heller… men jag kan bara delge erfarenheter och reflektioner som kanske kan hjälpa dem i processen, vart den än tar dem.

Nu ska jag ägna mig åt boken jag fått hem idag och som jag verkligen längtat efter att få läsa… 🙂 Tror att det är en riktig må-bra-bok. Ska bli härligt att få dyka ner i den! 🙂

