Regnig lördag

Dagen började alldeles för tidigt. Tror att jag vaknade av att dottern kom hem vid femsnåret… och sedan tog det några timmar innan jag somnade om och sov en stund till. Har sovit alldeles för lite i natt, och det har känts genom sämre tankeförmåga hela dagen. Drömde också otäcka drömmar om att jag hade en bebis som jag lämnade bort till en opålitlig person att passa, och den personen råkade tappa bebisen utför ett litet stup så att den slog ihjäl sig… otroligt obehagligt. Tror att den kom ur funderingar kring lillasysters mammas föräldrakapacitet, och att hon tappade lillasyster så att hon bröt benet när hon var bebis…

Jag städade hemmet under förmiddagen. Lyssnade på Queen under tiden, och sedan ringde dottern och jag gick iväg för att göra sällskap med henne mot stan där jag skulle hämta min cykel. Fick ovanligt mycket pratat med henne, vilket kändes bra.

Sedan gick hon på bio med lillasyster som hon är barnvakt åt i kväll, medan jag cyklade hem och gjorde middag som jag åt medan jag såg en väldigt intressant dokumentär om shahens hustru. Efter det tände jag ett antal levande ljus och satte mig och skrev svar till M… det tog på krafterna, men nu är det gjort. Har ett annat jobbigt mejl som jag inte orkar samla ihop kraft för att skriva, till en annan vän som betett sig allt mer otrevligt mot mig de senaste åren… det får vänta ett tag till.

Har tänkt en del på J idag. Försöker hitta tillbaka till hur det var när vi var tillsammans, för att förstå om jag tror att det ens vore möjligt för mig att försöka igen med honom om han skulle föreslå det så småningom… det är inte enkelt. Det gjorde så ont när han försvann att jag omedvetet blockerade ”minnet” av hur det var när vi var tillsammans, och svek får mig numera att automatiskt stänga av de varmare känslorna för människor…

Men jag har börjat sörja nu i alla fall. Att det som faktiskt såg så lovande ut övergick till att försvinna helt, som en möjlighet… hur det än är så finns det en djup längtan och saknad i mig efter den sortens ljusa, varma, vänskapstrygga relation som jag hade med exet.

Fler reflektioner kommer kanske. Om jag orkar formulera dem i skrift… men nu blir det mys i sängen med den näst senaste Arne Dahl-boken om A-gruppen, som jag var säker på att jag hade läst men uppenbarligen inte har gjort… 🙂

