Stillsamhet

Eller… det är ju lite relativt, förstås.

Dagen har varit stillsam ur ett mer fysiskt perspektiv. Jag har promenerat till affären och handlat lite, i övrigt bara varit hemma… men jag har kommunicerat mest hela dagen.

Först lite sms:ande med ES, under förmiddagen. Lite prat om tågtrassel bara. Sedan svarade jag på ett mejl som väntat ett tag, och skrev ett mejl till ungdomsförälskelsen som jag chattade lite med igår för att försöka få reda på om han trodde att det hade kunnat finnas något som jag hade kunnat göra annorlunda på den tiden då det begav sig… jag ville försöka förstå om det finns något sätt att förhålla sig till killar som har lätt för att känna sig trängda som jag inte har kommit på ännu. Han hade inte direkt något svar på det, förutom att han trodde att det kanske var så med vissa killar att min förmåga att vrida och vända på saker, kunde uppfattas som lite skrämmande… och det vet jag ju att han har rätt i. Det finns de som blir skrämda av det – kanske framför allt de som kämpar febrilt för att slippa tänka på saker i deras liv som de verkligen skulle behöva tänka på, och prata om… den sorten som vill se sig själva som happy-go-lucky-typer, fast de inte riktigt är det.

Men annars sa han mest bara att han tyckte att ”sådana som han”, som liksom lever för dagen, nog ofta sårar andra med det beteendet… och att han tyckte att han hade varit självisk… han verkar bära på en hel del skuld, just nu. Jag försökte allt jag kunde med att lyfta bort den från hans självpåtagna ryggsäck genom att tydliggöra att jag inte klandrar honom för något, att jag vet och förstår att han hade en komplicerad familjesituation som tog det mesta av hans fokus… Han skrev att han brottas med något som gör att han just nu medicinerar. Vad det var berättade han inte… kanske för att han mår för dåligt, jag vet inte. Han svarade bara ”gillar dig! Kram”… jag har tyckt ett längre tag nu att han har verkat ganska ur balans, men det är ju så svårt att veta hur man kan eller borde bemöta någon när man inte vet vad som är problemet…

Sedan ringde favoritexkollegan som jag skulle ha hälsat på under helgen. Hon sa att familjen fortfarande inte är friska, så hon tyckte inte att jag borde åka dit och bli smittad… och så pratade vi en stund om de senaste händelseutvecklingarna på mina relationsfronter. Och om att många av ungdomarna idag verkar knyta lite väl hårda band i sina unga förhållanden… och att det nog beror på att deras föräldrar i lite för hög utsträckning inte har klarat att behandla sina barn som just barn, när de har trasslat runt med skilsmässor och nya relationer. Ungarna söker en trygghet hos varandra, som de inte riktigt får av sina föräldrar…

Jag har pratat med C en stund. Sedan med barndomsvännen K. Och så ringde T, min gamla pluggkompis som kommer hit och sover över i morgon. Och så har jag kommunicerat med barndomsvännen Y, kring min fråga till henne om hon hade några tips som kunde hjälpa mig på vägen mot att hitta fler människor som klarar att prata om djupare livsfrågor som en naturlig del i vardagssamtalen… folk som har kommit en bit på väg i att känna sig själva.

Har inte fått svar från U på meddelandet jag skickade igår kväll. Antagligen är han fullt upptagen av någon av sina relationer… 🙂 Jag hoppas att det är det som är orsaken till att han inte svarat, och att det inte beror på att han har reagerat och tyckt att jag är ”för intensiv” för att jag skickade honom ett meddelande utan att be om lov först… 😉

Tror att jag har vilat ganska lagom idag… veckan som kommer blir ännu en väldigt jobbintensiv sådan, och måndag kväll blir det som sagt besök, tisdag kväll ska det bli yoga hade jag tänkt om jag hinner för dottern ville ha med mig på en lägenhetstitt, och på onsdag… kommer ES hem… och vi ses för första gången efter denna intensiva vecka – på kören… 😉 Det kan bli precis hur rörigt som helst, med lite otur… eftersom jag träffat både U och ES så nyligen – båda relationerna har förändrats lite sedan innan, och ingen av dem vet om den andras relation till mig… jag tror att jag ska sms:a ES och be att han ser till att inte visa något inför gruppen av att vi har fått en närmare och mer personlig kontakt sedan sist. Jag vill verkligen inte att kören ska påverkas av personliga relationer… om det går att undvika. Jag vill kunna gå dit och sjunga, bara… och risken är ganska stor, med ES, att han kan kläcka ur sig någon kommentar till mig om något som jag berättat om mitt samtal med U – det är bara det att ES vet inte att det är just U som jag träffade… och jag vill helst inte att U ska behöva tro att jag har pratat med ES om honom… för det har jag ju faktiskt inte – inte i någon annan mening än att jag berättat att den jag fikade med förra måndagen var någon som jag är lite intresserad av, och att han kallade mig för ”intensiv”… ja. Blir det helt kaotiskt på onsdag, så får jag väl bara skippa det sista tillfället för terminen som är gången efter… 🙂

Jag är i alla fall glad över att det rör på sig i mitt liv. Det får det gärna fortsätta göra, för jag har känslan av att det har stått stilla så länge på områden där jag verkligen behöver få in nytt syre så det känns som… ruttet vatten. Jag behöver mer rörelse, och framför allt på relationsnivån – och då menar jag alla slags relationer.

Städat har jag inte gjort. Bara toaletterna. I övrigt är det inte särskilt skitigt här – det får duga, åt T… 🙂 Bäddat sängen åt henne har jag dock gjort. Ätit bra mat har jag gjort, hela helgen faktiskt. Men annars varit alldeles för mig själv hela dagen. Haft mensvärk. Lyssnat en stund på Alanis Morissette, men annars haft det tyst hemma… och nu börjar det dra ihop sig till sängdags.

