Mycket i skallen…

… och mycket som händer i livet. Mindre tid att prioritera skrivandet här… 🙂

På dagarna tänker och känner jag trevliga saker. Uppbyggliga. Och jag har en teori, som jag nog aldrig sett presenterad i någon vetenskaplig skrift men som på något vis känns logisk: den handlar om att när man arbetar aktivt med att styra om hjärnbanorna till det bättre, så skapar man liksom… svallvågor i hjärnan. Så att den gärna vill ”kompensera” med att ta ut sina värsta känslor när den bara får chansen… 😉 Och för min del verkar det som om den tar chansen om nätterna, när jag sover. Jag drömmer riktigt ruggiga drömmar just nu… i natt såpass att jag blev tvungen att tända lampan och läsa en stund, fast jag absolut var trött nog att somna om. Mardrömmen var så verklig och så otäck att jag inte kunde koppla bort den utan att väcka mig först.

Men jag var inte vaken länge. Så det blev ganska bra med sömn i natt ändå.

Frukost i sängen med bokläsning ända till tolvsnåret. Det är både spännande och ganska komplicerade saker som de här böckerna om lycka bjuder på… man får koncentrera sig för att hänga med, emellanåt.

Och så gick jag upp, duschade, startade tvätt- och diskmaskin och gick ut i solskenet. Otroligt mycket folk ute, underbart väder… jag mötte två av mina tidigare kollegor, varav den ena är en av de två singelmän som jag kände till fanns i stan innan jag tog mig an dejtsajterna (då visade det sig att det fanns ca 8 till… ;)).

Pratade i telefon med C. Under hela promenaden, då jag dessutom la mig på mitt liggunderlag i solen en stund… härligt. Och hem igen, sedan ut igen och till affären för att handla lite middagsmat. Hela tiden pratade jag med C… som har något virus i kroppen, och det blir ju mest synd om henne i hela världen när hennes kropp inte är i toppform. På det viset var det nog lika bra, åtminstone för mig, att hon inte sa så mycket… 😉 Jag har lite svårt att förstå hur en förkylning kan leda till så total misär i känslorna som det gör för henne. Men vi fungerar olika.

Kom hem, lagade middag, hängde tvätt och tömde diskmaskin, åt. Låg en stund i soffan och läste, men kände mig så full av energi att jag till slut tog tag i att städa bort både påsken och dammet hemma. Rensade lite på balkongen när jag ändå var i farten. Och så läste jag lite till, men kände fortfarande att kroppen ville röra på sig… så jag tog en timmes promenad i den vackra vårkvällen. Mmm… den våta jorden doftade, över mitt huvud flög fem svanar i rad… en härlig känsla av… närvaro. Otroligt skönt var det… och när jag kom hem kände jag mig mer samlad än jag gjort på länge. Tog en mugg kvällste, och tänker sova strax.

Just idag känns livet gott.

