Skojade bara.

Jag mår inte alls bättre idag… utan mer tvärtom, då. Jag frös som en hund när jag skulle somna igår kväll, fast termometern påstod ”ingen feber”. Fötterna och händerna var som is i alla fall, så jag fick gå upp och värma riskudden för att alls kunna slappna av i min säng. Sedan dess har jag hostat och nyst och snorat, mer och mer…

Nåja, jag kommer nog inte att dö av detta heller, så det är bara att acceptera läget och dona på med det som orkas med.

Har faktiskt dammsugit hela hemmet. Fort gick det inte, och helt slut var jag efteråt… men nu är golvet rent i alla fall. Och så har jag gjort basen till nyårsmiddagens efterrätt, som ska stå i kylen i minst två timmar. Får se hur den blev, det luktade gott i alla fall. Ska nog ta fram bär ur frysen också nu, så att de hinner tina…

Att gå på fest idag hade blivit en direkt pina. För mig, som förmodligen slocknat tidigt i första bästa soffa, och för alla andra, som fått lida av mitt hostande och snorande… så det blir väldigt bra att vara hemma. Skönt att jag tackade nej i tid… det hade känts lite trist att ha betalat så mycket pengar för en fest jag inte kunde gå på.

Lyssnade på ”Vinter i P1” med Sofia Fahrman, en ung modetjej som bor i New York. Hennes beskrivning av ”dejting-scenen” i New York, där just ärlighet och trovärdighet överhuvudtaget inte finns med på kartan utan allt handlar om att imponera på omvärlden med mer eller mindre skarvade självbeskrivningar, påminde mig om att… man förväntas ju faktiskt inte vilja ha det jag vill ha, som kvinna och i en relation. Man förväntas ju faktiskt tycka att det är roligt att spela spel och få sitt hjärta tillknycklat mellan varven, medan man glatt leker vidare med potentiella partners… relationer är inte ”på riktigt”. Relationer är något man roar sig med så länge som man tycker att det är tillräckligt kul… och visserligen är det lite lägre separationsfrekvens bland gifta makar i Sverige än bland sambos, men inte ens äktenskapet innebär för de flesta att man faktiskt lovar något som man ska hålla. Det faktum att man bygger upp ett liv tillsammans, innebär inte att man stannar kvar i det även när det inte är jätteskojigt alla dagar… för relationer bygger på förälskelse och bekräftelse, och när man inte tycker att man får tillräckligt starka kickar av det så lägger man ner det.

Relationer bygger, för de flesta, på betydligt mer ostadiga grunder än vilken affärsförbindelse som helst.

Och jag får väl anta att jag är ganska ensam om att tycka att vitsen med en relation är att man ska kunna ha en vän som man kan lita på. Jag brukar sällan få vare sig förståelse eller medhåll, på den här punkten… de flesta tycker att spänningen och det faktum att man inte känner den andra, är det som gör förhållandet värt att satsa på.

Så det är nog bra att jag lever som singel. Kanske kommer jag att kunna lära mig, igen, att tycka att det är roligt att leva med osäkerheten… det är kanske så som det måste vara i relationer. Annars får jag väl fortsätta vara singel, helt enkelt! 🙂

Nåja, jag har en massa funderingar kring saker och ting som jag inte tänker skriva om just nu. Nu ska jag gå ut i köket och börja skala potatis, medan dottern ligger och gonar sig i badkaret… 🙂 Det artar sig till en väldigt mysig nyårsaftonskväll här.

Ha en fin nyårsafton, alla, och så vill jag önska er ett strålande fint 2010! 🙂

