Familjejulfirande

Så har julafton passerat. Jag lyssnar på Bachs juloratorium på lagom låg nivå. Mamma har lagt sig och hör radio och löser korsord, och jag ska strax i säng.

Dottern kom igår efter sitt jobb. Vi slog in paket och rimmade det sista, strök dukar och kläder och klädde den lilla granen. Vid nio var vi äntligen klara med alla julförberedelser… det har varit arbetsintensiva dagar. Mamma kom med bussen vid halv elva, och vi kom i säng runt tolv.

Jag brottas med en förkylning som gav sig till känna i måndags. Än så länge är den hanterbar, men jag sov sådär i natt… men i alla fall till halv nio, till slut. Vi var uppe och förberedde oss själva och lite inför lunchen, till toner av julmusik. Mysigt, och lite stressigt… och dotterns pappa och hans sambo skulle hämta oss kvart i elva för vi skulle vara hemma hos lillasyster och hennes mammas familj klockan elva, men när dottern till slut fick tag på pappans sambo klockan elva var de en kvart sena… och bad inte ens om ursäkt för att de inte ens hört av sig, fast de visste att vi stod och väntade (eller – pappan visste det, men han hade tydligen inte nämnt det för sin sambo förrän fem minuter innan dottern ringde, och när dottern lagt på sa hon att det låtit som om de hade bråkat…). Dottern ringde lillasysters mamma och förklarade att vi var sena och varför, och hon blev faktiskt inte sur som hon brukar, eller brukat, bli… alltid något, på plussidan.

När vi blev upplockade såg båda ut som om de bråkat. Spända och lite negativa… och som alltid så pratade både jag och dottern bort deras attityd (dvs ignorerade den). Men när vi kom fram till lillasysters mamma var stämningen okej, och lillasysters mamma och hennes sambo var jättetrevliga och avspända vilket var otroligt skönt.

Vi levererade kakor och hemgjort godis som togs emot med tacksamhet (också ovanligt, och trevligt, när det gäller lillasysters mamma). Lillasyster var sådär lagom julaftons-uppe-i-varv, det var superfint dukat med många fina kakor, lillasysters mammas sambo var som alltid jättretrevlig och alla voro hyfsat glada sådär på julaftons förmiddag. Vi fikade, det var ganska hjärtligt (även om det var trevligare i fjol när vi träffade bara lillasysters mamma med sambo, och hans föräldrar), delades ut en del klappar, gosades en del med den gemytliga lillebroren till lillasyster, fotades och… ja, det var rättså vanligt familjejulfikande, helt enkelt. Det känns väldigt fint att vi kan vara en egen familj, på något vis… när vi är varandras ex eller nya på olika sätt, och det bara är barnen och tiden som knyter oss samman.

Så småningom bröt vi upp, fick skjuts en bit på väg hem och gick en bit för att få lite luft, och sedan gjorde mamma, dottern och jag lunch som vi åt innan Kalle, som vi såg tillsammans. Som vanligt under Kalle så höll alla på att somna… 🙂 Men sedan blev det julklappsdags, och vi piggnade till igen. Alla blev glada för julklapparna, jag tyckte (som oftast) att jag aldrig förut fått så bra klappar… 🙂 Fina, mysiga, praktiska, roliga… Dottern fick flera större saker av mig, det mesta sånt hon önskat sig till hemmet men också en spikmatta, som hon pratat om att hon skulle vilja ha de gånger då hon lånat min. Och så fick hon några tusen kronor till sitt konto, av mig… det är ju fortfarande några större, dyrare saker som hon behöver. Hon fick en tusenlapp av mamma och en av sin pappa, och fem hundra av sin kära farmor, så sammanlagt blev det mycket pengar. Nu ska hon inte behöva känna att hon inte har råd med sitt nya hem och liv, ett tag i alla fall…

Och så spelade vi lite spel en stund. Sedan var det en konsert som mamma ville se, och till den provade dottern den där pilla-i-håret-prylen på mig, som vi köpt till mamma i julklapp… väldigt mysigt! 🙂 Så plockade vi ihop lite julmat och värmde det som skulle värmas, och tog en TV dinner till Karl-Bertil Jonsson… som dottern var helnöjd med: ”så här ska det vara på julafton, man ska kunna göra lite som man vill!”… 🙂

Och så plockade vi undan, och efter en stund kom dotterns pojkvän och det blev ny julklappsutdelning. Han tyckte att tröjan han fick från mig var finare än den han fått av sin mamma, sa han till dottern inne på ”hennes” rum en stund senare… 🙂 Jag var glad att han gillade den, för jag tyckte att den var snygg och klädde honom väldigt bra. Och det var kramar och glada miner igen, för hela slanten.

Sedan skulle ungarna gå hem till pojkvännens hem för att sova där, och vi följde dem halvvägs dit i den kalla men snöfluffiga och vackra vinterkvällen. När vi kom tillbaka hade mammas ork tagit slut, och när hon är trött kan hon inte skärpa sig och vara trevlig… så hon fick gå och lägga sig, och det ska jag också göra strax.

En trevlig, väldigt social och bra julafton har det varit. Det enda som inte är på topp är att jag inte är helt frisk… men det har gått bra ändå.

Önskar alla ett fint slut på julafton, och en fin fortsättning på julen… 🙂

