Höstdagjämningen har passerat…

Hösten är kommen, hör stormarna gny!
Svanen tar avsked och svalorna fly!
Blomman har bäddat i mossan sin grav,
Vågorna brusa på villande hav.
Näcken mot klippan guldharpan slår,
Skogsbruden fäller sitt grönskande hår.

Solen är slocknad, så mörkt blir på hed;
Regnbäckar gråta längs fjällarna ned.
Källan på knä står invid deras fot
Och i sin urna tar tårarna mot
Sommarn här nere har slutat sitt lopp,
Där uti stjärnorna tindrar han opp.

Vet inte vem som skrivit den, vi sjöng den i kören en gång i min ungdom… 🙂 Melodin är ganska dramatisk också, passar bra till den starka blåsten som varit idag. Men i övrigt har det varit en ganska varm, och solig och vacker, dag. Jag har suttit på en sten och hört vindens brus i asptopparna och vågornas skvalp mot stranden, medan solens sista varma strålar värmt mitt ansikte… ljuvligt.

Bild 022

Och så har jag gjort en liten wicca-ritual, med anledning av att höstdagjämningen inföll i veckan som gick. Förutom att wicca-ritualerna innebär att jag påminner mig både om naturen och att de blir en övning i mindfulness (faktiskt – ‘här och nu’), så slog det mig att det inte är någon dum tanke att faktiskt välkomna mörkret som kommer nu… för det kommer ju, vare sig man vill eller inte. Det är meningslöst att försöka kämpa emot sådant som man inte kan förändra… så en liten ritual för att välkomna det som nu kommer, kändes som en rätt vettig idé.

Det har varit en fin och bra söndag.

Jag passar på och klipper in den tredje versen i Tove Janssons Höstvisa också, för att den kändes… passande, på något vis…

Nu blåser storm därute och stänger sommarns dörr,
det är för sent för att undra och leta.
Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr
men mer än du nånsin får veta.
Nu ser vi alla fyrar kring höstens långa kust
och hör vågorna villsamma vandra.
En enda sak är viktig och det är hjärtats lust
och att få vara samman med varandra.
 
Skynda dej älskade, skynda att älska,
dagarna mörknar minut för minut.
Tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommaren slut.

Ha en fin vecka.

