”Att vara trygg i sig själv…

… som kvinna – det är att vara kaxig”, säger Nour El-Refai i sitt Sommarprat… det är vad hon har fått som respons, på sitt sätt att vara. Den attityden, från andra… Hon säger mycket klokt och tänkvärt, denna unga, arga tjej.

Kommer att tänka på det som doktor N sa, när jag berättade om GK´s sätt att försöka bonda med min dotter, samtidigt som han inte ville visa inför henne att han och jag hörde ihop: ”man ska inte behöva hantera sådana konstiga situationer, som 18-årig tjej, att mammas kille försöker spela ut en mot ens mamma”… och jag tänkte, och sa, att… ”vet du, som tjej tvingas man lära sig saker om mäns sexualitet, aggressivitet och maktkamper, som senast ungefär när man börjar närma sig puberteten… man borde förmodligen inte behöva det och man är absolut inte ‘mogen’ för att förstå det, men så ser verkligheten ut, man får inte välja själv”… och jag såg att han blev upprörd och ville protestera, men han förstod nog att jag talade av erfarenheter som han, som man, inte kunde ifrågasätta… Jag gjorde nog ganska klart för doktor N att GK inte lyckades få vare sig mig eller dottern att bli något annat än beklämda över hans omogenhet… och mig lite ledsen över att han inte visade mig den kärlek och uppskattning som jag visade honom. Men svartsjuk blev jag verkligen inte… det finns inte i min föreställningsvärld, att en man som är gammal nog att dejta mig, skulle vara intresserad av min dotter på det sättet. Är han det, så tycker jag att det är något så stort jättefel med honom att jag dumpar honom tämligen omgående…

*ryser* Ja usch så glad jag är att jag slapp ifrån GK, denna… på de allra flesta sätt otrevliga människa… När han skriver på communityt (vilket är sällan, och lite), så är det ganska genomgående med en… självcentrerad, människofientlig och… ja, faktiskt skrytig attityd (sådär som en del som läser min blogg tycker om mig, kanhända… 😉 )… Han söker bekräftelse från sina vänner, men får det sällan. Jag förmodar att fler av hans vänner… reagerar som jag… fast han ju rättfärdigade sitt beteende mot mig när han var här, genom att hävda att hans vänner inte kände igen min beskrivning av honom. Nej, är man såpass aggressiv så fort som någon tycker annorlunda, som han är, så vågar nog inte vännerna säga till honom om de skulle känna igen det… 😉 När han varit iväg på semester tidigare i somras, la han upp en riktigt dålig, mörk bild av webbkameratyp där man bara knappt ser att det är han, och skrev till den något i stil med ”så här ser man ut när man varit på semester i xx, vad tycks?” Ingen kommenterade, och jag fattar inte vad han väntade sig att hans vänner skulle… tycka? Är det mig han fiskar efter bekräftelse från, tro…? Jag har sagt att jag tycker att han är vacker, men det tycker jag inte längre, efter hur han visat sig vara, som människa… och när han var riktigt i gasen en dag och skrev mer än vanligt, där på communityt, så kommenterade han ett av mina inlägg också – med en beskäftig ”vad var det jag sa”-kommentar… jag svarade bara genom att skämta bort det, jag vill helt enkelt inte ha mer med honom att göra än jag måste… ja huga, att en människa kan förändras så mycket på 20 år… och att det tog mig såpass lång tid att förstå hurdan han är, numera…

Men jag blev glad av att höra Nour El-Refai. Vilket vackert namn hon har… 🙂 Riktigt härlig var hennes beskrivning av kärleken med mannen i hennes liv: ”jag har haft ett tiotal (…) romanser, som antingen varit trygga, eller passionerade, och det har tyckts vara en omöjlighet att få kombinationen, så jag förberedde mig på att leva och dö ensam. Men hör och häpna: jag har landat i ett par ögon, som gör mig både kåt och trygg, utan att ta ut varann. Passar både till fest och till vardags. Om jag ska likna honom vid något, så skulle det vara ett träd med partyhatt”… 😉 Ja jädrans, den tjejen kommer att hinna med mycket av allt hon vill åstadkomma i sitt liv, det tror jag! 🙂

För ovanlighetens skull valde jag att lyssna på radio medan jag yogade idag, jag brukar annars välja musik utan sång för att bli så lite störd som möjligt, och just idag råkade Sommarprataren, Malin Sävstam som är tsunamiöverlevare som förlorade nästan hela sin familj i tsunamin, prata om just yoga… vilket faktiskt fick mig att bli lite inspirerad till att läsa mer om yoga än jag gjort hittills. Annars fick hennes sommarprat mig att fundera mer på… känslor. Sorg. Hur man bearbetar… och hur man släpper in kärlek i sitt liv igen… skriver nog mer om det så småningom…

Det slog mig också att det nog är dags att jag sticker in med en brasklapp igen, bland alla mina åsikter… om att jag fortfarande inte tycker att jag är bättre än andra, och absolut inte tycker att jag är ‘felfri’… det är ju inget att sträva efter, att försöka att vara… övermänsklig. Värt att sträva efter är däremot att försöka vara en så bra medmänniska mot både sig själv och andra, som man kan… och det är vad alla mina åsikter handlar om, när jag ‘tycker saker’ om hur andra gör. Men på det hela taget så… konstaterar jag hur jag uppfattar att människor är, vanligtvis utan att lägga in värderingar om det.

De negativa värderingarna ligger för det mesta i läsarens egna ögon, om man uppfattar mina ord om mänskliga företeelser som… nedsättande… Men jag har förstått att det är viktigt att berätta att man inte tycker att man är så bra själv, så fort som man uttrycker kritik mot hur andra gör. Så jag ska väl knö in något inlägg här och där, för att påminna alla läsare om att jag inte tror att jag är bättre än någon annan… jantelagen rules, vare sig jag tycker att den är värd att bry sig om eller ej… 😉

Jag noterar också att Håkan är här och tittar lite extra mycket just nu, så jag väntar bara på att få veta vad det är som retat upp honom i det jag skrivit, den här gången… 😉 Det kommer väl en spydig kommentar rätt som det är. För tyvärr är det länge sedan jag fick erfara att han hade något trevligt eller ens neutralt att komma med… men undrens tid är nog inte förbi riktigt än, så har jag tur så har han inte retat upp sig på något.

I kväll kommer doktor N hem. Vi har inte bestämt något alls, bara skickat små varma sms till varann. Jag hade tänkt ta mig ut och hämta lite fler pinnar, för han önskade sig en liten variant av min ‘citrustavla’, att ha på sitt arbetsrum… 🙂 Det blåser ute och regnet ligger i luften, men det är ju bra att få lite luft också, så det blir nog en tur ut.

