Ausgezeichnet

Ja, jag har haft en utmärkt dag. Det är bra att sätta ord på sina känslor… så att man sedan kan sätta igång och jobba med dem. Det har jag gjort, idag.

Somnade tidigt igår, och vaknade tidigt i morse. Läste en del i boken som jag inte hann med att avbeställa från bokklubben, och inte orkar skicka tillbaka… 😉 Den handlar om… ja, i princip handlar den om att beställa det man vill ha från kosmos, fast också hur viktigt det är att ta med aspekten att det ska gynna andra… inte bara en själv. Känns som en sympatisk och ganska självklar tanke, men det är bra att läsa och påminna mig om… hur viktigt det är med meditation, och att hitta igen kontakten med själen.

Så jag mediterade idag, innan jag klev in i duschen och därefter gav mig ut i det hotande regnet, mot ett av köpcentrumen… hade egentligen tänkt både gå i flera affärer och titta om jag kunde hitta Kappan som jag vill ha, och ta mig en fika på det mysiga caféet som finns där, men när jag hade handlat schampo, lypsyl, grönsaker och frukt och trepack trosor och strumpor, och lite fler saker… så var det dels så tungt att bära på, och dels hade det börjat regna. Så jag gick till systemet och köpte vin, och till apoteket och köpte antiinflammatoriska tabletter som kanske ska råda bot på det nackonda. Och sedan packade jag cykeln och åkte hem igen… men jag cyklade sakta, och njöt av hur vackert det är, nu.

Åt lite lunch när jag kom hem, hörde dagens Sommarpratare och funderade över om programledningen uttryckligen har bett ”experterna” att bara prata om ”sitt” område i år, eller om det råkar vara så att de som Sommarpratar faktiskt inte har andra intressen än sin ”roll”… Hörde delar av den norske utrikesministerns prat härom dagen, och han pratade inte om annat än Norges relationer till Sverige. Malin Baryard igår pratade hästar… och dirigenten idag, pratade bara musik (mest om SIN musik, som han också spelade)… nåja, det är ju intressant att få veta mer om hur deras världar ser ut, också. Man önskar väl bara att även de som är totalintresserade och kunniga inom ett område, även ska kunna vara intresserade av annat… inte skulle jag vilja vara gift med någon av dessa… 😉

Och så hörde jag Marcus Birros svar till ett par lyssnare. Han svarade väl inte precis på deras frågor… men hade en del klokheter att säga ändå.

Och så tog jag på mig regnkläderna igen, och gick ut till sjön. Satt en lång stund på en brygga och lät mig vaggas av de stillsamma dyningarna, medan det smattrade på luvan och dropparna som slog i sjön ploppade fridfullt… mmm, naturen är BRA… 🙂

Gick till en strand, följde vattenbrynet… körde ner fingrarna genom vattnet och djupt ner i sanden… sand i vatten känns så sinnligt… och så satte jag mig på ett ställe där det fanns tak, och där blev jag sittande en god stund till och lät tankarna bara… försvinna… medan tärnor, svalor och måsar seglade förbi alldeles tysta, och en gräsand och en knipa for förbi under dovt knorrande.

Ett par timmar ute blev det. På hemvägen gick jag en extra runda förbi stället där jag, vi, odlade grönsaker, en gång i tiden… mitt ute i skogen kom jag på att trots överfallsvåldtäkten som var häromdagen, så var jag inte rädd för våldtäktsmän – men den där björnen som uppehållit sig inte så himla långt ifrån där jag var… den blev jag allt lite hispig för, en stund, tills jag kom på att det inte hjälper ett dugg att oroa sig för något som man inte vet om… 😉 Inte träffade jag på någon björn, inte, bara en lös hund med husse. Och det var inga problem med det heller.

Och under den sista biten fotade jag Jungfru Marie Nycklar som växte ymnigt i vägrenen… det är den perfekta tiden just nu, rent växtmässigt, ganska mycket har börjat blomma men inget (utom maskrosorna) har blommat ut än… det är fortfarande ganska ljusgrönt och fräscht i naturen. Och i morgon ska det visst bli soligt en stund, tror att jag ska ta mig ut och plocka lite blommor då… de ser så eländiga ut när det regnar.

Middagen idag blev kokt blomkål med vitsås och stekt bacon. Lagom, och gott. Funderar på om jag ska skriva något till Sl, ändå… idag har han i alla fall loggat in två gånger på samma dag… 😉 Jag fattar inte varför han inte skriver något… kanske har han släppt mig… eller så förväntar han sig att jag ska fortsätta stå för kontakttagandet… men då tror han fel.

Jag ska kika på Croc Dundee-filmen tror jag… har sett dem alla tusen gånger, men det är ju rätt okej underhållning. Kanske är det något annat som är sevärt… det är skönt att lyssna på radio, läsa och se TV. En tidig kväll är inte heller fel… om nacken känns okej i morgon, blir det yoga igen då.

