Första semesterdagen…

… in short:

Sov uselt och vaknade med huvudvärk. Låg på spikmattan en stund, tills huvudontet gick över.

Frukost på balkongen… mmm, det har jag gjort hela denna vecka, härligt… 🙂 Lyssnade på deckare i P1, och planterade om solrosorna i större krukor, jordgubbsplantorna som jag fick av C har fått krukor och mer jord, vattnade och rensade i blommor, både ute och inne. Rensade i medicinskåpet, ska ta med påsen till Apoteket så fort jag har vägarna förbi. Låg på gräsmattan i den nästan heta vinden och läste ut deckaren, som var bra ända till slutet. Ringde dottern, som hade skickat ett sms igår kväll, och fick höra att ujujuj, så dålig hon lät… det hördes genom telefonen att hon var rejält sjuk, inte bara en sommarförkylning utan hög feber också.

Åkte till affären och handlade mat, som fick åka kylväska hem till dottern, där jag lagade köttfärssås och spaghetti – på min fråga i telefon om hon ätit något, sa hon att hon inte var sugen på mat… men när maten var klar åt hon en stor portion med lite grönsaker till, och sedan blev hon betydligt piggare. Den lilla stora skruttan… ska klara sig själv, och gör också det väldigt bra, men kan såklart som alla människor behöva lite hjälp och stöd ibland…

Och så putsade jag hennes fönster, så att man ser ut genom dem. Putsade lite speglar och annat blankt när jag ändå höll på. Dottern blev glad och kände att det blev skillnad… i ett såpass litet rum, med så stort fönster, gör det ganska stor skillnad om fönstret är rent eller inte. Sedan öppnade jag ventilen i badrummet lite så att det blev bättre drag och mindre tjut. Och så ville hon ha hjälp med att trä tråden rätt, i den urgamla och vackra symaskinen som hon fått av farmor… och sedan kom hon igång med att sy både det ena och andra. Hon spelade lite GuitarHero och jag tittade på medan jag konstaterade att det verkade rätt stressande och att hon är rätt duktig på det… och så kom en kompis förbi med inflyttningspresenter från sin familj, och i den vevan packade jag ihop min kylväska och cyklade hem.

Väl hemma ringde jag P… och sedan pratade vi i telefon i några timmar. Tror att ganska många värderingar är lika hos oss, och så verkar vi ha nästan kusligt lika mammor… vet inte om det är bra eller dåligt… 😉 Han ska ringa i morgon, och jag har hunnit förstå att detta är en kille som absolut inte kan med människor som inte är som de påstår, och som inte håller ord… så det lär han i alla fall göra, till skillnad från hur herr dansk hanterar den saken.

Min svårbegripliga bloggläsare Håkan har idag både lämnat en spydig kommentar om att han inte vill läsa något om ”P” (tror jag att han menar – eller så menar han tvärtom, men att han är spydig är i alla fall uppenbart! :)) – och dessutom har han tydligen betalat för att ge mig högre behörigheter på en dejtsajt som han har tipsat om tidigare… jag måste erkänna att jag inte fattar ett dugg av vad han vill mig. Så jag fortsätter med mitt liv och mitt skrivande så som det passar mig, som jag brukar… 🙂

På det hela taget har det varit en väldigt bra första dag på semestern. Och nu ska jag se till att försöka sova lite mer, den här natten…

