Det tycks…

… som om även bloggläsare åker på semester nu! 🙂 Och själv känner jag mig ungefär lika spännande och inspirerande idag som igår. Har jobbat som en tok idag också, avbruten var femte minut av någon som vill prata om något annat än det jag just håller på med… väldigt ansträngande för hjärnan är det. Men soligt har det varit, med undantag för störtregnet som kom en kvart efter att jag kommit hem… ibland har man tur! 🙂 Det är rätt härligt att sitta under tak och ha regnet alldeles inpå sig, men utan att bli blöt.

Pratade med C häromdagen. Hon berättade om sin granne, som hade frågat ut henne lite om vad som kännetecknar olika neuropsykiatriska diagnoser – han funderade på om han kunde tänkas få en sådan diagnos av något slag, så att han kanske lättare skulle kunna bli anställd, eftersom han hade en kompis som hade fått jobb tack vare att arbetsgivaren fått sänkt arbetsgivaravgift, för att kompisen fått adhd-diagnos… jag frågade C om det finns några människor runtikring där hon bor, som inte föraktar ”systemet” och tycker att höjden av framgång är om man lyckas lura till sig fördelar utan att ”förtjäna” dem. Och trots att jag vet att C själv inte skulle försöka utnyttja ”systemet”, så verkar hon ha blivit så ”acklimatiserad” av att bo där hon bor, att hon har börjat skaffa sig en skala där hon prickar in olika typer av bidragsfusk. Nu är hon väl lite förtjust i den här grannen också, så hon ville nog ganska gärna tycka att hans ”fuskförsök” var lite mindre allvarligt av den anledningen också… 😉

Jag tycker att jag sänker mina förväntningar hela tiden på hur en man (eller människa, förresten) får vara för att jag ändå ska stå ut med den och ge den flera chanser till, men C… ligger nog värre till, än jag… Hon hade dansat med en man i helgen, som var rejält berusad och dessutom mest bara stod för saker som… hon tycker är helt förkastliga, men nu är hon lite småförtjust i den mannen också – mest bara för att han kramade henne… hon som brukar bestämma så himla mycket över vad hon får känna och inte, hon verkar slipa ner alla sina förväntningar allt mer, av att bo där hon bor… Jag tycker att det känns lite… tonårsaktigt, att kämpa så himla mycket för att intala sig att man respekterar och verkligen uppskattar en människa, bara för att slippa erkänna för sig själv att det enda man känner är attraktion. I vissa avseenden är C rätt lik min mor, numera, som sagt… det där med att kämpa halvt ihjäl sig för att låtsas vara så seriös, klok och genomtänkt, i stället för att jobba för att vara det, har de gemensamt.

Nå, hennes granne hade i alla fall försökt greppa vad olika ”diagnoser” handlar om. Och så hade han landat i det här med depression – och där hade han blivit riktigt upprörd. ”Alltså – om min mamma skulle dö, och jag blev jätteledsen, apatisk och drog mig undan från omvärlden efter det – då är jag ju inte deprimerad – då sörjer jag ju, och det är väl för tusan inget konstigt med det!! Kriser gör att man blir ledsen och förtvivlad – varför ska folk ställa depressionsdiagnoser på det, och hålla på och försöka ‘laga’ en – varför kan man inte bara bli betraktad som fullt normal och frisk och bara få sörja tills man är klar med det?!”

Ja… det är ju det jag undrar också. Varför folk måste hålla på och försöka ‘muntra upp’ och ‘laga’ en, när man är trött eller besviken eller ledsen av en helt vanlig normal kris… Jag vill uppmana fler att lyssna bättre på det som andra berättar som sig själva, sina liv och känslor, i stället för att tala om för omgivningen hur den borde vara… Det är en sak att tycka saker om hur andra människor beter sig, känner eller tänker. Det är mänskligt och oundvikligt att tycka saker om andra, om man är det minsta intresserad av andra människor. Men det är något helt annat att tala om för andra vad man tycker om deras sätt att vara, känna eller tänka… och det har ganska stor betydelse hur man talar om det, om man nu tycker att man måste göra det.

Solen sprider guld i mitt hem, och med fönster och dörrar öppna låter fåglarna som om de var inne i mitt hem… det är vackert med sommar. Doftar gott gör den också, när man cyklar genom blomsterprakten. Hoppas att ni har det fint i sommaren, lediga eller ej.

